روسیه: مذاکرات درباره تمدید توافق صادرات غلات انجام خواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از مذاکره درباره تمدید صادرات غلات اوکراین در ۱۳ مارس خبر داد.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات و دانه‌های روغنی در جهان محسوب می‌شود. آغاز جنگ این کشور در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ باعث تشدید نگرانی‌ها درباره افزایش بهای مواد غذایی در جهان و گسترش گرسنگی در قاره سیاه شد. با این حال، با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد، مسکو و کی یف توافق صادرات غلات این کشور از دریای سیاه را به امضا رساندند. حال با نزدیک شدن به پایان این توافق گمانه زنی‌ها برای تمدید این توافق افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دور بعدی مذاکرات در مورد توافق صادرات غلات از دریای سیاه و تمدید احتمالی آن در تاریخ ۱۳ مارس در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد.

این مقام روس خاطر نشان کرد: هیات روسی در این نشست به همراه مارتین گریفیتیس، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه و ربکا گرینسپن، دبیر کل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) حضور خواهند داشت.

در ماه نوامبر ۲۰۲۲ توافق فعلی صادرات غلات میان اوکراین و روسیه به صورت خودکار برای یک بازه ۱۲۰ روزه دیگر تمدید شد و زمان اتمام آن ۱۸ مارس سال جاری میلادی خواهد بود. به همین دلیل قرار است نمایندگان دو طرف یک هفته پیش از پایان توافق درباره شرایط تمدید آن پشت میز مذاکره بنشینند.

پیش‌تر مقامات کرملین اعلام کرده بودند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قصد ندارد درباره این موضوع با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفتگو کند.

پیش تر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه خواستار تمدید توافق با مسکو شدند که به کی‌یف اجازه می‌دهد در طول حمله روسیه، غلات را از طریق بنادر دریای سیاه صادر کند.

زلنسکی پس از گفتگو با گوترش در کی‌یف گفت که طرح غلات دریای سیاه برای جهان "بسیار ضروری" است و دبیر کل سازمان ملل نیز بر اهمیت آن برای امنیت غذایی جهانی و قیمت مواد غذایی تاکید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار