خورابه:

ساخت مجسمه نظامی در مرحله نهایی است

معاون علمی انجمن مفاخر فرهنگی گفت: مجسمه حکیم نظامی ساخته شده و مراحل نهایی را طی می‌کند و امروز نمونه اولیه در تالار وحدت به نمایش در می‌آید.

کاوه خورابه، معاون علمی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و دبیر پژوهشی علمی همایش نظامی گفت: امسال ستاد بزرگداشت آئین گرامیداشت حکیم نظامی شاعر پارسی قرن ششم هجری در وسعتی ملی و بین المللی کار را دنبال کرده و علاوه بر فعالیت‌هایی که در همه استان‌های ایران صورت می‌گیرد توسط رایزنی‌های فرهنگی در کشور‌های مختلف، سلسله برنامه‌هایی تدارک دیده که در این ۲۱ روز اخیر یعنی از اوایل اسفندماه سال جاری این فعالیت‌ها شروع شده، ولی قاعدتاً رسیدیم به هفته بزرگداشت که این فعالیت‌های شدتشان بیشتر شد. 

معاون علمی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران درباره اهمیت بزرگداشت نظامی اظهار کرد: واژه حکیم که برای ما ارزشی زیاد دارد کمتر در مورد بسیاری از ادبا و شاعران به کار رفته و انسان‌های محدودی هستند که این صفت و لقب بر آن‌ها استفاده شده و حکیم نظامی از جمله افرادی است که به عنوان یکی از ستون‌های زبان فارسی و هویت ایرانی نقش ویژه و جایگاه برجسته‌ای در تاریخ حکمت و ادب و عرفان ما دارد. از جنبه هویتی و زبانی از یک سو و از سوی دیگر به عنوان یک رسانه و متنی که ارتباط ما را با حوزه‌های فلسفه، حکمت، عرفان، اخلاق، دین برقرار می‌کند نظامی جایگاه ویژه‌ای دارد و امروز به نظر می‌رسد که انسان امروزی همچنان نیاز به یک سری مباحث بسیار جدی دارد که از بطن وجود او بر می‌خیزد و احتیاج است که بار دیگر به این‌ها پاسخ داده شود.

به گفته خورابه، خوشبختانه اهالی فرهنگ، ادب و هنر دوستان دانشگاهی ما، دوستان در نهاد‌های مختلف فرهنگی هم پارسال و هم امسال فعالیت‌های گسترده‌ای را داشتند، دانشگاه‌ها نشست‌های علمی و پژوهشی برگزار کردند و دوستانی که در حوزه آموزش و پرورش بودند خیلی زحمت کشیدند در سطح دانش آموزی، مسابقاتی که انجام شد، شعرخوانی‌هایی که انجام شد، انشا‌هایی که در عرصه ساخت تئاتر نوشته شد، نوشتن فیلم نامه و سناریو‌هایی که مرتبط می‌شود با حوزه‌های نمایشی که یکی از هنر‌های چسبیده به بحث خمسه نظامی است. دوستانی که در حوزه موسیقی فعالیت کردند آهنگ‌هایی را ساختند و قطعاتی را تدارک دیدند.

وی افزود: مجسمه حکیم نظامی طراحی و ساخته شده و مراحل نهایی آن خواهد بود. امروز نمونه اولیه اصلی در تالار وحدت به نمایش در می‌آید و امیدواریم که بتوانیم این مجسمه را در یکی از میادین مهم تهران نصب کنیم و این قاعدتاً ابتدای کاری است که قرار است یک مجسمه خیلی فاخر و در خور شأن این حکیم ایرانی در یکی از میادین مراکز استان‌ها هم نصب شود.

خورابه ادامه داد: ارکستر ملی ایران قطعه‌ای را تدارک دیده که روی اشعار نظامی آهنگ سازی شده که امروز هم دوستانی که حضور خواهند داشت حتماً خواهند شنید و لذت خواهند برد، مجموعه مقالاتی که در این زمینه گردآوری شده و دفتر نخست آن امروز از آن رونمایی می‌شود و در معرض دید دوستان قرار می‌گیرد و در نهایت امروز تمبری که برای این حکیم نظامی طراحی شده رونمایی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار