مدیریت نشدن ۸۸ درصد از روان‌آب‌های مازندران

معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: ۸۸ درصد آب‌های سطحی مازندران مدیریت نشده است.

رضا علیخانی معاون عمرانی استاندار مازندران در نشست آبخیزداری و آبخوانداری با بیان اینکه در مازندران ذخیره آبی ۶ میلیارد متر مکعب است که ۴ و نیم میلیارد آب‌های سطحی یک و نیم میلیارد مترمکعب نیز زیر زمینی است، گفت: با وجود اینکه در استان ۸۸ درصد روان آب از کنار زمین‌های کشاورزی جریان دارد، اما به دلیل مدیریت نشدن، کشاورزان نمی‌توانند استفاده بکنند.

او افزود: ۹۰ درصد آب شرب استان از سفره‌های زیر زمینی تهیه می‌شود که با فروکش کردن سطح آب چاه ها، موجب پیشروی آب دریا در لایحه‌های زیرین و شور شدن آن می‌شود.

علیخانی گفت: کاهش نزولات آسمانی، افزایش دما، از دست رفتن منابع آبی، ضعف در زیرساخت‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، کاهش آب‌های زیر زمینی و افزایش جمعیت و سفر به استان موجب برهم خوردن رابطه عرضه و تقاضا در مدیریت منابع و مصراف در استان شده است.

او از کمبود آب‌های ذخیره‌ای استان خبر داد که موجب تنش آبی گردید و افزود: با استفاده از فناوری نوین و بهره‌گیری از تجربیات آبخیزداری و آبخوان‌داری و زیرساخت‌ها، اعمال رویه و روش‌های موثر و فرهنگ سازی حداکثر بهره برداری برای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی رقم بخورد.

علیخانی حل مشکل فعلی آب، حفظ محیط زیست و اکوسیستم و توجه به نیاز آیندگان را از اهداف مدیریت منابع آبی دانست و گفت: ذخیره سازی و مهار آب و ایجاد مجتمع‌های آبی در استان برای توزیع عادلانه آب حائز اهمیت است و طرح‌های آبخیز داری و آبخوان داری، و نیز مدیریت منابع و مصرف آب گام موثری در جهت حفظ ذخائر آبی و ایجاد شرایط تامین پایدار و کافی در سطح استان می‌باشد.

معاون عمرانی استاندار مازندران افزود: جریان آب‌های زیرزمینی باید مدیریت شود و حفظ مدیریت، هدایت آب‌های سطحی، زیرزمینی و چشمه‌ها با طرح جامع همراه باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار