همت دولت سیزدهم برای احیای تالاب دهنو

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با برنامه محیط زیستی احیای دریاچه‌ها در دولت سیزدهم، تالاب دهنو در این استان احیا می‌شود.

سعید یوسف‌پور اظهار داشت: تالاب دهنو در پایاب حوضه آبخیز دشت‌های فرادنبه و سفیددشت، در جنوب شرقی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد قرار دارد.

وی افزود: اگرچه این تالاب جزو تالاب‌های کنوانسیون رامسر نیست، ولی به دلیل شرایط ویژه زیست‌بومی، کنترل روان‌آب‌های سطحی و ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری طبیعی، اهمیت دارد.

یوسف پور اضافه کرد: خشکی بیش از حد تالاب در برخی فصول، منجر به ایجاد گرد و غبار محلی می‌شد، ولی چنانچه برنامه احیای این تالاب به خوبی پیش رود، دیگر شاهد بیابانی شدن و ایجاد کانون گردوغبار توسط این تالاب تاریخی نخواهیم بود.


بیشتر بخوانید


وی گفت: امروزه تالاب‌ها در نقاط مختلف دنیا به دلیل عدم توجه در طی روند توسعه تخریب شده‌اند. اثرات منفی محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از این امر سبب شده که بسیاری از کشور‌ها با برنامه‌ریزی‌های مدیریتی نسبت به حفاظت و احیای آن‌ها اقدام کنند.

یوسف پور اظهار داشت: عدم مدیریت صحیح سبب تخریب و خشک شدن برخی تالاب‌ها در کشور شده است بنابراین در حال حاضر دولت سیزدهم با احیای تالاب‌های مهم در کشور در راستای توسعه گردشگری طبیعی مد نظر مسئولین قرار گرفته است که نه تنها باعث رضایتمندی ساکنان این منطقه شده است بلکه به حفظ محیط زیست هم کمک کرده است.

وی تصریح کرد: تالاب دهنو به واسطه قرارگیری در پایین کوه، چشم‌انداز زیبایی دارد و هنگام پرآبی، زیستگاه پرندگان مهاجری از قبیل خروس کولی، اگرت، حواصیل، اردک و مرغابی است.

یوسف پور ادامه داد: این تالاب در نزدیکی روستای دهنو، در ۲۰ کیلومتری شمال غربی بروجن قرار دارد و به دلیل نزدیکی آن به شهر‌هایی مانند بروجن، گندمان، شهرکرد و بلداجی، تالاب دهنو دارای اهمیت گردشگری است. این تالاب به واسطه قرارگیری در پایین کوه، چشم‌انداز زیبایی دارد و هنگام پرآبی، زیستگاه پرندگان مهاجری از قبیل خروس کولی، اگرت، حواصیل، اردک و مرغابی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.