نوروزگاه‌ها فرصت مناسبی برای اشتغال آفرینی عشایر

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: ۱۱۵ سیاه چادر عشایری در قالب نوروزگاه‌های سفر نوروزی ۱۴۰۲ در استان فارس برپا شد.

عبدالحمید کریمی با اشاره به طرح برگزاری نوروزگاه عشایری در سال ۱۴۰۲ از طرف سازمان امور عشایر کشور در ۳۰-۶۰ کیلومتری ورودی و خروجی شهر‌ها، گفت: عشایر استان فارس، با برپایی ۱۱۵ سیاه چادر عشایری پیشتاز اجرای این طرح در کشور بوده اند، بطوریکه از این تعداد ۵۸ استقرارگاه در مبادی ورودی شهر‌ها و ۵۷ مکان در سطح شهر‌ها دایر که تعداد ۱۰۷۶۸۸ هزار نفر بازدید کرده اند.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: نوروزگاه‌ها فرصت مناسبی برای مشق و تمرین اشتغالزایی و اشتغال آفرینی عشایر در ۴ محور بومگردی و گردشگری، تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی و صنایع دستی بود که طبق سرکشی و بازدید‌های مدون صورت گرفته توسط همکاران اداره کل امور عشایر استان، بازخورد مناسب و مطلوبی در میان عشایر داشته است.

کریمی گفت: عشایر استان فارس در طرح نوروزی ۳۰ -۶۰ سال ۱۴۰۲ با ایجاد فضایی شاد به ارائه توانمندی‌های عشایری منجمله غذا‌های محلی، تهیه محصولات لبنی محلی، عرضه صنایع دستی و... همراه با اجرای موسیقی‌های محلی از میهمانان نوروزی استقبال و پذیرایی کردند که تعدادی از این نوروزگاه‌ها با استقبال بی نظیر مسافرین و مهمانان نورزی در استان فارس مواجه شد.

او گفت: از مهمترین آن‌ها می‌توان به برگزاری جشنواره بزرگ ایلات و اقوام کشور با حضور گروه‌های هنری اقوام مختلف از جمله کردستان، آذربایجان، خراسان، لرستان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانج، ترکمن، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، استان فارس در باغ ملی شیراز، نوروزگاه ورودی تخت جمشید، نوروزگاه شهر تاریخی بیشاپور کازرون، نوروزگاه ورودی شهرستان فیروزآباد و... اشاره کرد که باعث آَشنایی هرچه بیشتر مسافرین با بازی‌های بومی محلی، غذا‌های سنتی و صنایع دستی عشایر شد.

کریمی گفت: هدف از برگزاری این نوروزگاه ها، ایجاد زمینه توقف و استراحت مسافرین ورودی به استان فارس و داشتن سفری ایمن باتوجه به جذابیت، تنوع رنگ و آداب و سنن غنی عشایر در سیاه چادر‌های عشایری بوده است که همین امر برآمده از مهمان نوازی اقوام و عشایر استان فارس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار