ظرفیت خالی ۸۰ درصد سد‌های خراسان جنوبی

۸۰ درصد ظرفیت مخازن سد‌های خراسان جنوبی خالی از آب است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: متأسفانه بارندگی‌هایی که از ابتدای سال آبی یعنی مهر سال گذشته تاکنون در خراسان جنوبی داشته ایم چندان ورودی به سد‌های استان نداشته و هم اکنون ۸۰ درصد ظرفیت مخازن سد‌های خراسان جنوبی خالی است.

پورجعفر با بیان این که پارسال منابع آبی ذخیره پشت سد‌های خراسان جنوبی ۱۵ میلیون مترمکعب بود افزود: امسال ذخایر آبی پشت سد‌های استان ۱۲ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ظرفیت ذخایر سد‌های خراسان جنوبی ۷۵ میلیون متر مکعب است که از ابتدای سال آبی ۷ میلیون متر مکعب آب وارد این سد‌ها شده یعنی حدود ۸۰ درصد ظرفیت آن خالی است.

سد نهرین در وضعیت هشدار

نهرین تنها سد دومنظوره خراسان جنوبی است که آب ذخیر شده پشت آن هم برای شرب و هم برای کشاورزی مردم شهرستان طبس استفاده می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به حفر سه حلقه چاه عمیق برای مدیریت کمبود آب در شهر طبس اشاره کرد و گفت: اگر شهروندان این شهر مدیریت مصرف نداشته باشند و از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند ذخایر این سد تا مرداد ماه پاسخگوی نیاز آبی این نقطه گرم خراسان جنوبی خواهد بود.

پورجعفر افزود: پارسال نیز منابع آبی پشت سد نهرین طبس تا مرداد ماه پاسخگوی نیاز مردم این شهر بود، اما چون سد دره بید آب داشت از منابع این سد و حقابه آب کشاورزی سد نهرین برای تأمین آب شرب طبس استفاده شد.

او بیان کرد: اما امسال سد دره بید طبس هم آبی ندارد و باید یا از حقابه آب کشاورزی سد نهرین یا هم از منابع آبی چاه‌های کشاورزی برای تأمین آب شرب شهرستان گرم طبس استفاده شود تا فصول گرم را طبس پشت سر گذارد.

ذخایر آبی پشت سد نهرین طبس ۱.۲ میلیون متر مکعب است که منابع آبی قابل استفاده این سد در مقایسه با پارسال ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

برچسب ها: سد ، آبگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار