حدود ۲۰ درصد کودکان و نوجوانان استان دارای حداقل یک اختلال روانی هستند

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری از ارائه نتایج دو طرح تحقیقاتی و پژوهشی درخصوص "رژیم غذایی بیماران همودیالیزی" و"بررسی اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان" در این دانشگاه خبر داد.

دکتر الهام رئیسی گفت: دو طرح با عنوان "کاربرد الگوی فرآیند اتخاذ احتیاط در بیماران همودیالیزی در تبعیت از رژیم غذایی و محدودیت مصرف مایعات" و "اپیدمیولوژی اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان در استان چهارمحال و بختیاری" از سوی محققان دانشگاه به سرانجام رسید.

وی با بیان اینکه طی سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹۲ طرح خاتمه‌یافته در حوزه سلامت در چهارمحال و بختیاری در این دانشگاه به ثبت رسید افزود: عموماً این طرح‌ها با هزینه حداقلی بین دو تا پنج میلیون تومان اجرا می‌شوند، قرار است طرح‌های کاربردی به‌صورت فصلی در نشست‌های خبری ارائه شوند.

حدود ۲۰ درصد کودکان و نوجوانان استان دارای حداقل یک اختلال روانی هستند

دکتر پروین صفوی روان پزشک و مجری طرح اپیدمیولوژی اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این مطالعه در سال ۲۰۱۷ بر روی یک هزار کودک و نوجوان رده سنی ۶ تا ۱۸ سال انجام شد، اظهار داشت: این مطالعه در تعدادی از شهر‌ها و روستا‌های شهرستان شهرکرد و به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای طی چند مرحله انجام شد.


بیشتر بخوانید


وی با بیان اینکه این طرح همزمان با سراسر کشور بر روی ۳۰ هزار کودک و نوجوان انجام شد افزود: در این طرح روانشناسان بالینی با مراجعه به درب منازل، یک مصاحبه ساختار یافته را با والدین و کودکان بالای ۱۱ سال انجام دادند.

دکتر صفوی گفت: بر اساس نتایج طرح اپیدمیولوژی اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوان در چهارمحال و بختیاری، حدود ۲۰ درصد این کودکان و نوجوانان دارای حداقل یک اختلال روانی بودند و میزان شیوع اختلالات روانی در پسران بیش‌تر از دختران بود.

وی اختلال اضطراب و اختلال رفتاری را از شایع‌ترین موارد بین کودکان و نوجوانان استان عنوان کرد و گفت: بر اساس نتلیج بدست آمده از انجام این طرح در چهارمحال و بختیاری، بیکاری پدر ارتباط قابل توجهی با اختلالات روانی در کودکان و نوجوان داشته است.

تغییر سبک زندگی در بیماران همودیالیزی باعث کنترل بیماری و طول عمر می‌شود

دکتر الهه توسلی مجری طرح کاربرد الگوی فرآیند اتخاذ احتیاط در بیماران همودیالیزی در تبعیت از رژیم غذایی و محدودیت مصرف مایعات اظهار داشت: بیماری‌های مزمن کلیوی پیش‌رونده و غیرقابل بازگشت هستند، برخی بیماران به دلایلی امکان پیوند کلیه را ندارند، بنابراین با رعایت رژیم غذایی و محدودیت مصرف مایعات می‌توان کیفیت زندگی، سلامت فعلی و طول عمر این را افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش بیماران انجام می‌شود، اما معمولاً هدفمند نیست، در الگوی فرآیند اتخاذ احتیاط به بیماران همودیالیزی توضیح داده می‌شود که چگونه یک رفتار جدید را یاد بگیرند و رفتار‌های پرخطر خود را کنار بگذارند.

دکتر توسلی ایجاد تغییر نگرش و باور بیماران همودیالیزی برای رعایت محدودیت‌های غذایی را هدف اصلی این طرح عنوان کرد و ادامه داد: در این طرح ۷۰ بیمار همودیالیزی در ۶ جلسه تحت آموزش قرار گرفتند و پس از گذشت سه ماه از آموزش‌ها، با بررسی بیماران شاهد موفقیت در تغییرات عملی بودیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.