پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری از رشد سه برابری اعطای مجوز مشاغل خانگی در این استان خبر داد و گفت: پارسال بیش از هشت هزار مجوز در استان واگذار شد.

محسن مولوی گفت: تسهیلات پرداختی به ۲ هزار و ۱۰۰ نفر به میزان ۹۲ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: ۶۲۰ رشته شغلی در استان در قالب مشاغل خانگی تعریف شده است و تاکنون زنان سهم حدود ۹۰ درصدی از تسهیلات پرداختی مشاغل خانگی را به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری همچنین از پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل پایدار روستایی و عشایری در استان خبر داد و گفت: محدودیتی برای پرداخت این تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان و عشایر استان وجود ندارد و تاکنون پنج هزار و ۶۳۳ طرح از این محل راه اندازی شده است.


بیشتر بخوانید


مولوی تصریح کرد: از محل تبصره ۱۶ نیز یک هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان اعتبار قرض الحسنه به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده و برای تسهیلات تبصره ۱۸ نیز متقاضیانی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و منتظر ابلاغ تسهیلات هستیم.

وی نرخ بیکاری استان در پایان سال ۱۴۰۱ را حدود ۱.۷ درصد اعلام کرد و گفت: نرخ بیکاری استان در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از کاهش ۱.۷ درصدی برخوردار شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری تعهد اشتغال استان در سال‌جاری را ایجاد ۲۰ هزار و ۱۹ فرصت شغلی اعلام کرد و اظهار داشت: آهنگ ملایم کاهش نرخ بیکاری در استان شکل گرفته است.

مولوی اجرای طرح کارورزی، پرداخت حق بیمه بیکاران به کار گرفته شده در واحد‌های تولیدی و طرح یارانه دستمزد را از جمله طرح‌های حمایت از نیروی کار و بخش تولید برشمرد و افزود: اولویت ما مهارت‌آموزی نیروی کار جوان است.

وی تعداد کارگران بیمه شده استان را ۱۰۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد کارگر در ۶ هزار و۵۰۰ کارگاه فعال هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از مجموع کارگران استان، ۱۳ هزار و ۶۰۰ نفر کارگر فصلی و ساختمانی هستند که از این تعداد هشت هزار نفر در صف انتظار بیمه هستند که با توجه به قانون جدید و تامین منابع مالی مورد نیاز این کارگران نیز بزودی بیمه می‌شوند.

مولوی از رسیدگی به حدود سه هزار شکایت کارگری و کارفرمایی در استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: همچنین در این مدت هفت هزار و ۲۰۰ مورد بازرسی از کارگاه‌های استان انجام شد و این بازرسی‌ها در سال جاری افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: ۷۰۰ نفر برای تایید شغل سخت و زبان آور تقاضا ارایه دادند که از این تعداد با ۴۰۰ مورد موافقت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به سرکشی از هفت هزار بازدید از کارگاه‌های تولیدی استان اظهار داشت: از مجموع کارگاه‌های استان، ۵۳۳ کارگاه پرخطر شناسایی شد.

مولوی تصریح کرد: طی سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری به یک هزار و ۵۴۵ شاغل بیکار شده در استان پرداخت شد.

وی با بیان اینکه سرانه ورزشی در استان پایین است، از احداث چندین طرح ورزشی کارگری در استان خبر داد و گفت: استخر شنا در شهر‌های شهرکرد، فارسان و باباحیدر از مهمترین این طرحهاست که مصوبه سفر رییس‌جمهور است.

مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها وضعیت سرانه ورزشی کارگری در استان بهبود می‌یابد.

مولوی با اشاره به برنامه‌های هفته کار و کارگر، اظهار داشت: کلنگ‌زنی زمین چمن مصنوعی شهرستان بروجن با اختصاص ۶ میلیارد تومان، تکریم مقام کارگر، تجلیل از کارگران نمونه، دیدار با خانواده شهید کارگری و برپایی میز خدمت در نواحی صنعتی استان از جمله برنامه‌های هفته کار و کارگر از پنجم تا ۱۱ اردیبهشت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار