توسعه آبیاری نوین در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

به دلیل کاهش منابع آبی چهارمحال و بختیاری استفاده از شبکه نوین آبیاری در دستور کار قرار گرفت و اکنون روند نوسازی سیستم‌های آبیاری بخش کشاورزی در حال انجام است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از تخصیص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای شبکه‌های آبیاری تحت فشار در استان طی ۶ ماه اخیر خبر داد و گفت: اهتمام دولت در این حوزه در مقایسه با سال‌های گذشته بی‌نظیر است و این رقم معادل مجموع اعتبار آبیاری تحت فشار ۱۰ سال گذشته است.

حسین برزگر نیاز مصرفی آب بخش کشاورزی استان برای افق ۱۴۲۰ را ۲ میلیارد و ۲۴۲ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: برای تامین این میزان آب، منابع جدیدی از جمله سد شهدای چشمه علی (ونک)، سد آقبلاغ، سد باباحیدر و سد بیدکان تعریف شده است که با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها، اجرای مجتمع‌های کشاورزی از جمله طرح‌های گلخانه‌ای و دامپروری ایجاد و توسعه می‌یابد.


بیشتر بخوانید


رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ارتقای بهره‌وری آب در دولت سیزدهم را یادآور شد و اظهار داشت: ارتقای بهره‌وری به ۲ مقوله فیزیکی و اقتصادی تقسیم‌بندی می‌شود که در بخش فیزیکی آن باید به ازای هر مترمعکب آب تولید بیشتری حاصل شود که این مهم در سال گذشته محقق شد و ۲۰۰ گرم به ازای مصرف هر مترمکعب آب افزایش تولید داشتیم.

برزگر همچنین با اشاره به رتبه دوم استان در تجهیز اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری، افزود: در حال حاضر ۵۸ درصد اراضی استان به سامانه‌های نوین مجهز است در حالی که میانگین کشوری آن ۴۶ درصد است.

وی تصریح کرد: امسال نیز اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در یک هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع و باغات استان هدفگذاری شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری استفاده از آب سبز را از دیگر راهکار‌های دولت در ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۳۱ هزار هکتار توسعه دیمزار‌ها در استان محقق شد.

برزگر اجراسازی طرح مغفول مانده اصلاح الگوی کشت را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در راستای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی برشمرد و گفت: در قالب این طرح گلخانه‌های استان از ۳۰ هکتار در پایان دولت دوازدهم به ۷۰ هکتار در حال حاضر رسیده و ۳۵ هکتار نیز در دست احداث است.

وی توسعه کشت گیاهان دارویی را از دیگر راهبرد‌های طرح اصلاح الگوی کشت عنوان کرد و یادآور شد: در سفر رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت کشت گیاهان دارویی در ۴۵۰ هکتار از اراضی استان مصوب شد که طی سال گذشته ۳۸۰ هکتار آن محقق شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار