اجرای طرح الگوی کشت در ۲۳ گروه محصول زراعی

طرح الگوی کشت در ۲۳ گروه محصول زراعی در سال نخست در ۲۳ گروه محصول زراعی اجرا شد.

حسین برزگر رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از تحقق ۹۲ درصدی برنامه ابلاغی الگوی کشت در این استان خبر داد و گفت: این طرح در سال نخست در ۲۳ گروه محصول زراعی اجرا شد.

وی افزود: متناسب با تغییرات اقلیمی، نیاز غذایی جامعه و وضعیت منابع آب و خاک، برنامه الگوی کشت به یک ضرورت در کشور تبدیل شد و این طرح در سال اول در محصولات زراعی اجرا و در سال‌های بعد در کشت محصولات باغی نیز گسترش پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید


برزگر ادامه داد: در جهت اجرای این برنامه در کشت غلات ۹۰ درصد برنامه ابلاغی محقق شد، در کشت پاییزه ۹۵ درصد، در گروه حبوبات و نباتات علوفه‌ای ۹۷ درصد، در محصولات جالیزی که جزو محصولات آب‌بر است، کمتر از ۴۰ درصد و در کشت نباتات صنعتی نظیر سیب‌زمینی حدود ۱۰۹ درصد برنامه ابلاغی به استان محقق شد.

وی اضافه کرد: در خصوص اجرای این طرح از یک سو برای کشت برخی محصولات مثل سیب‌زمینی و لوبیا سیاست‌های محدودکننده اعمال کردیم، اما از سوی دیگر برای کشت محصولاتی نظیر چغندرقند، دانه‌های روغنی و غلات روی سامانه پایش کود، سطح خدمات را اضافه کردیم تا مشوقی برای هدایت کشاورزان برای تولید محصولات راهبردی (استراتژیک) باشد.

برزگر ادامه داد: در سال زراعی جاری در جهت اجرای الگوی کشت سه برنامه اصلی اعمال شد که یکی از مهمترین این برنامه‌ها جهش تولید در دیمزار‌ها بود که در ۳۱ هکتار از اراضی استان با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام و بانک ملی اجرا شد.

وی گفت: توسعه کشاورزی قراردادی با کشت گندم در سال اول که تاکنون بیش از ۵۰ درصد سطح ابلاغ شده به استان محقق شده است و توسعه کشت‌های متراکم از دیگر برنامه‌های الگوی کشت به شمار می‌رود.

برزگر از افزایش دو برابری سطح زیر کشت گلخانه‌های استان در سال زراعی جاری خبر داد و اضافه کرد: سطح زیر کشت گلخانه‌ها از ۴۱ هکتار به ۸۰ هکتار افزایش یافته است، همچنین ۴۰ هکتار دیگر نیز در دست اجراست و برای اجرای بیش از ۵۰۰ هکتار گلخانه نیز جواز تاسیس صادر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار