بدهی؛ کار را به قطع آب در آرامگاه سعدی کشاند؟!

بدهی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس به اداره آبفا، موجب شد تا آب آرامگاه سعدی قطع شود.

اردیبهشت ماه است و در هفته شیراز قرار داریم. در این ماه، بهار در شیراز به اوج می‌رسد و شمیم گل‌های بهاری هر کوی و برزن این شهر را فرا می‌گیرد و خلاصه شیراز دیدنی است. گردشگران زیادی به شیراز می‌آیند و یکی از مقاصد آن‌ها بازدید از آرامگاه سعدی است، آرامگاه شاعری که نه تنها متعلق به ایرانیان بلکه جهانیان است. این آرامگاه از پربازدیدترین مکان‌های تاریخی فرهنگی در نوروز امسال به شمار می‌آید. اما مطلع شدیم که آب آرامگاه سعدی به علت بدهی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اداره آبفا قطع شده است. 

محسن نژاد رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس درباره قطع آب در آرامگاه سعدی، اظهار کرد: آب در مدت کوتاهی (یک صبح تا ظهر) قطع شد که به علت بدهی بوده است.

او ادامه داد: با صحبت‌هایی که با اداره آبفا انجام گرفت مشکل برطرف و آب وصل شد و حال قرار است این بدهی به گونه‌ای کم کم (مثلا به صورت قسطی) داده شود. 

محسن نژاد اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با دریافت اعتبار، کم آبی این آرامگاه را حل کنیم.

حضور گردشگران در آرامگاه سعدی

بهمن بهروزی مدیرعامل آبفای شیراز نیز با تائید بدهکاری میراث فرهنگی به آبفا، اظهار کرد: در مذاکراتی که با اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد این مشکل به گونه‌ای برطرف و اکنون آب آرامگاه وصل شده است.

سیاوش آریا فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس نیز درباره قطع آب در آرامگاه سعدی اظهار کرد: درست است که به علت بدهی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اداره آبفا، آب آرامگاه سعدی قطع شده است؛ و در اینکه نهادی به نهاد دیگر بدهکار است و باید بدهی خود را بدهد تردیدی نیست، اما میراث و آثار فرهنگی متعلق به همه نهاد‌ها و مردم است و همه باید همکاری کنند و نباید آب را قطع کنند. 

آرامگاه سعدی در اردیبهشت

او ادامه داد: اگر میراث فرهنگی بدهکار است و بودجه ندارد در این زمینه سایر نهاد‌ها مانند استانداری، فرمانداری و شهرداری یا حتی اداره آبفا باید همکاری و کمک کنند.

آریا با بیان اینکه سعدی نه تنها متعلق به ایران بلکه متعلق به جهانیان است، تصریح کرد: آرامگاه سعدی در نوروز امسال یکی از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری بوده است و ایران به سعدی و حافظ افتخار می‌کند. 

میراث و آثار فرهنگی متعلق به همه است و زیبنده شهر ادب و فرهنگ نیست که آب آرامگاه سعدی شاعر بزرگ ایران و جهان حتی در مدت کوتاهی قطع شود بلکه همه نهاد‌ها باید دست به دست هم داده و کمک و همکاری کنند تا دوباره شاهد تکرار چنین مشکلات و اتفاقاتی نباشیم. 

به قول سعدی شیرازی:

بنی آدم اعضای یکدیگرند***که در آفرینش ز یک گوهرند 
چو عضوی به درد آورد روزگار***دگر عضو‌ها را نماند قرار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
همه مردم و جهانیان به عشق شاعران بزرگی همچون سعدی و حافظ به شیراز می آیند بعد شما آب را روی سعدی قطع می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
شاعرانی مانند سعدی، شهر شیراز و ایران را به جهانیان معرفی کرده اند جای تفکر دارد این موضوع قطع آب...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
قدری از اعتبارات تبلیغات کم کنید به اعتبارات سایر ادارات اضافه کنید