حفاظت از اثر تاریخی قصر بهرام و گل اندام نیازمند تقویت بیشتر است

محوطه‌ تاریخی قصر بهرام و گل‌اندام نیازمند انجام مطالعات و کاوش‌های میدانی و همچنین تقویت حفاظت است.

محسن عباسپور فعال میراث فرهنگی در استان فارس اظهار کرد: محوطه‌ای تاریخی که در بین عامه مردم با عنوان «قصر بهرام و گل‌اندام» شناخته می‌شود، نیازمند انجام مطالعات و کاوش‌های میدانی و همچنین تقویت حفاظت است.

او ادامه داد: این محوطه در محدوده جنوب روستای «تُل گاو» در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون و بر روی یک تپه قرار دارد. 

عباسپور تصریح کرد: در حال حاضر یک ردیف پلۀ سنگی به همراه بقایایی از دیواره‌هایی با سنگ و گچ در برخی از قسمت‌های آن دیده می‌شود. 

او گفت: نشانه‌های موجود در کنار دلایل متعدد دیگری که در دست داریم، احتمال اینکه پیشینۀ آثار موجود در این تپه را به دورۀ ساسانیان برساند، تقویت می‌کند با این وجود تا زمان انجام کاوش‌های علمی، نمی‌توان درخصوص تعیین قدمت و کاربری آن به طور دقیق صحبت کرد. 

این فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه در بخش‌های مختلفی از این محوطه که بر روی یک تپه قرار دارد، آثاری از حفاری‌های غیرمجاز دیده می‌شود، اضافه کرد: عمق برخی از این حفاری‌ها حتی بیشتر از یک متر است. این حفاری‌ها و تعرض‌ها حتی باعث از بین رفتن برخی آثار این تپه نیز شده است که از جملۀ آن‌ها می‌توان به محدودۀ پایینی پلکان سنگی اشاره کرد.

او اظهار کرد: گرچه اهالی این منطقه حساسیت قابل توجهی نسبت به حفاظت از آثار تاریخی موجود دارند، ولی وضعیت فعلی نشان می‌دهد نیاز است فعالیت‌های این حوزه تقویت شود.

عباسپور بیان کرد: نام این تپه، صرفاً نامی است که در بین عامۀ مردم رواج دارد و تا زمان انجام کاوش‌های دقیق باستان‌شناسی نمی‌توان به درستی و با قطعیت گفت که آیا این نام ارتباطی با هر یک از پادشاهان ساسانی که به نام بهرام بوده‌اند، دارد یا خیر؟

فعال میراث فرهنگی در فارس افزود: این محوطه بیش از هر چیز دارای اهمیت پژوهشی است چراکه در محدوده‌ای نزدیک به برخی از آثار شاخص تاریخی مربوط به دورۀ ساسانیان قرار دارد. از جمله آثار شاخصی که در نزدیکی آن قرار دارند، می‌توان به آتشکده گره (جره) و مجموعه بنا‌های پیرامونی آن اشاره کرد.

این فعال میراث فرهنگی گفت: در مجموع باید یادآور شد که آثار تاریخی و باستانی بخش جره و بالاده شهرستان کازرون، از جمله آثار شاخص و پراهمیت دوره‌های مختلف باستانی و تاریخی، به ویژه دوره ساسانیان محسوب می‌شوند که علیرغم اهمیت بالایی که دارند، توجه کمی به ویژه در حوزۀ کاوش‌های میدانی نسبت به آن‌ها شده است. در این خصوص باید توجه‌ها نسبت به این منطقه بیشتر شود تا بتوانیم شاهد رونق فعالیت‌های علمی و همچنین افزایش جذب گردشگر باشیم.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.