بورل: هزینه‌های نظامی اتحادیه اروپا افزایش یافته است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد از سال ۲۰۱۴ تا به امروز هزینه‌های نظامی این اتحادیه ۳۰ درصد افزایش داشته است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز شنبه همزمان با افتتاح مجمع وزیران اتحادیه اروپا – هند – اقیانوس آرام از افزایش ۳۰ درصدی هزینه‌های نظامی اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تاس، بورل در این باره گفت: این روند در منطقه آسیا - اقیانوسیه که در آن هزینه‌های نظامی نسبت به سال ۲۰۱۳، ۴۰ درصد افزایش یافته، بیشتر مشهود است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه افزود: در حال حاضر اعتماد بین بازیگران اصلی عرصه جهانی رو به کاهش است و احترام به قوانین بین‌المللی و چندجانبه هم روز به روز کم‌رنگ‌تر می‌شود.

چندی پیش گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد هزینه‌های نظامی در اروپا در سال ۲۰۲۲ حتی از سطح پایان جنگ سرد نیز بیشتر شده است. حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین و اشغال بخش‌هایی از این کشور علت اصلی افزایش بی سابقه هزینه‌های نظامی بوده است. از سه دهه پیش تاکنون سابقه نداشته است که رقم این شاخص تا این اندازه افزایش یافته باشد. 

در تمام قاره ها، رقم هزینه‌های نظامی در سال گذشته به رقم بی سابقه ۲.۲۴۰ میلیارد دلار رسید که از نظر درصد حدود ۲.۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهانی را براساس داده‌های موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (Sipri) به خود اختصاص داده است. در سطح جهان، این هشتمین سال متوالی است که هزینه‌های نظامی روند افزایش را طی می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار