بازدید از ۲۱ موزه استان همدان ۲۸ اردیبهشت رایگان است

مسئول امور موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان همدان گفت: همزمان با روز ملی موزه /۲۸ اردیبهشت/ ۲۱ موزه در استان آماده بازدید علاقه‌مندان به صورت رایگان است.

 امیرحسین فریبا اظهار داشت: استان همدان دارای ۲۱ موزه است که هشت موزه با نظارت مستقیم میراث فرهنگی در همدان و ۱۳ موزه به صورت مشارکتی در استان اداره می‌شود.

او اعلام کرد: همزمان با ۲۸ اردیبهشت، روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی، بازدید از موزه‌ها، پایگا‌ها و بنا‌های تاریخی زیر نظر این وزارتخانه، رایگان است.

مسئول امور موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان همدان گفت: استان همدان دارای هزار و ۷۵۲ اثر تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی است که آن را به جایگاه ویژه و مهمی در صنعت گردشگری تبدیل کرده است.

فریبا تاکید کرد: با توجه به این اهمیت، هزار و چهار اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

او ادامه داد: شهر تاریخی هگمتانه ثابت می‌کند که همدان یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های ایران و جهان است، زیرا پایتخت اولین حکومت شاهنشاهی ایران (مادها) بوده است.

مسئول امور موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان همدان از انتخاب شعار و تهیه سند چشم‌انداز برای هر موزه خبر داد و گفت: شعار امسال روز جهانی موزه، «موزه ‎ها، پایداری و حال خوب» است و بر مبنای آن، «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» به عنوان پیام ملی هفته میراث فرهنگی انتخاب شده است.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است.

این استان به واسطه وجود شمار زیادی از آثار تاریخی، تفریحی و گردشگری به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده است.

غار علیصدر، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی، آرامگاه استرومردخای و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی، گردشگری و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

آبشار و سنگ نوشته‌های گنج نامه، کلیسا‌های آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، سراب گیان و گاماسیاب، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه‌های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زریییی
۱۳:۱۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام غار غلیصدر چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
غارعلصدر که اول نوشته