روایتی از آزادسازی خرمشهر، حماسه‌ای همیشه جاودان

تاریخ پرفراز و نشیب خرمشهر، از حماسه‌های غرورآفرینی و مقاومت دلیرمردانی سرشار است که با شجاعت به استقبال خطر رفتند و جان برکف، حماسی‌ترین لحظه‌های تاریخ را به نام خود و ایران در برگ‌های زرین تاریخ قرن ثبت کردند.

سرهنگ جعفر غلام‌نژاد نماینده فرمانده ارشد نظامی ارتش در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مدرس گروه معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی در استان فارس و نویسنده کتاب "نبرد‌های ارتشیان فارس در دفاع مقدس" و "اطلس نبرد‌های تیپ ۵۵ هوابرد و تیپ ۳۷ زرهی شیراز" آزادسازی خرمشهر، حماسه‌ای همیشه جاودان را برایمان روایت کرد.

او گفت: عملیات بیت‌المقدس در سال دوم جنگ با راهبرد آزاد سازی سرزمین‌های اشغالی برای پایان دادن به ۱۹ ماه اشغال نظامی خرمشهر و حساس‌ترین منطقه خوزستان در ۱۰/۲/۱۳۶۱ با رمز مبارک " یا علی ابن ابی طالب" در سه مرحله به وسعت ۶ هزار کیلومتر مربع به مدت ۲۵ روز آغاز شد.

سرهنگ غلام‌نژاد گفت: این عملیات یکی از وسیع‌ترین، درخشان‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود که ضربه‌ای قاطع به نیرو‌های متجاوز عراق وارد کرد و توان رزمی و میل جنگجویی او را به شدت کاهش داد.

نماینده فرمانده ارشد نظامی ارتش در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: پس از این نبرد سنگین روحیه ملی در ایران از جمله نیرو‌های مسلح بالا رفت و آنان را به پیروزی در جنگ امیدوار ساخت. جایگاه و اعتبار بین‌المللی ایران افزایش یافت و شرایط برای عراق دشوار شد و عراق در موضع ضعف نظامی و دیپلماسی و ایران در موضع قدرت قرار گرفت.

او ادامه داد: این مسئله باعث ایجاد نگرانی در بین حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی رژیم بعث عراق و تغییرنگرش و باور‌های آنان نسبت به توانمندی‌های نیرو‌های مسلح ایران شد به‌طوری که شورای امنیت سازمان ملل پس از آزادسازی خرمشهر که در اولین قطعنامه هفته اول شروع جنگ خواهان آتش‌بس و خاتمه فوری تمامی عملیات نظامی بود در دومین قطعنامه پس از ۲۲ ماه، سکوت خود را شکست و برای نخستین بار از برقراری آتش‌بس و عقب‌نشینی نیرو‌ها به مرز‌های شناخته شده بین‌المللی سخن گفت.

سرهنگ غلام‌نژاد گفت: در این عملیات حجم وسیع یگان‌های ارتش؛ زمینی، هوایی، پدافند و دریایی و یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیرو‌های بسیج مردمی و جهاد سازندگی برای بیرون راندن دشمن در این منطقه وسیع و حساس و سرنوشت ساز با تاکتیک و اصول نظامی تجربه شده از جمله اطلاعات کافی از وضعیت زمین منطقه عملیات و ترکیب و گسترش نیرو‌های دشمن در مراحل مختلف اقدام به طرح ریزی، اجرا و هدایت عملیات کردند به طوری که ارتش بعث عراق با وجود استحکامات مهندسی رزمی پیچیده و موانع طبیعی و مصنوعی دفاعی قوی و داشتن تجهیزات مناسب شکست را پذیرفت.

 مدرس گروه معارف جنگ گفت: نیروی زمینی ارتش در این عملیات بزرگ بیش از ۲۰ تیپ و ۳۰ گردان توپخانه، نیروی هوایی با ۳۵۷۷ سورتی پرواز جنگی، شناسایی و ترابری، هوانیروز با بیش از ۱۰۰ فروند انواع بالگردها، نیروی دریایی با یک گروه رزمی از تکاوران دریایی منجیل به همراه ۵ گردان دریایی با "هاورکرافت‌ها" و بالگردهای خود، پدافند هوایی با تشکیل ۳ سایت پدافند هوایی در این منطقه باعث سرنگونی ۶۰ فروند از انواع هواپیما‌های جنگی عراق شد و خطر هوایی دفع شد و گروه مهندسی رزمی نیروی زمینی ارتش با احداث ۵ پل شناور "پی ان پی" بر روی رودخانه کارون قبل از شروع عملیات برای عبور تجهیزات و نیرو‌های تک ور حضور گسترده‌ای داشت. از یگان‌های ارتش در استان فارس در این عملیات می‌توان؛ تیپ ۵۵ هوابرد، تیپ ۳۷ زرهی، پایگاه هوایی شهید دوران، گروه پدافند هوایی، مرکز آموزش پیاده، مرکز آموزش زرهی و پشتیبانی منطقه ۲ نام برد.

سرهنگ غلام‌نژاد گفت: از برجستگی‌های نیرو‌های خودی در این عملیات؛ تجربه و ورزیدگی یگان‌های پیاده در رزم شبانه، عبور از موانع و میدان‌های مین، نفوذ در مواضع دشمن، رزم نزدیک و توانایی جسمانی بسیار خوب، ورزیدگی در استفاده از جنگ افزار‌های انفرادی و داشتن روحیه تهاجمی بسیار خوب برای پیشروی و در هم شکستن موانع، استحکامات و مقاومت‌های متجاوزان بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
India
کرامت صفری
۲۰:۱۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
سلام در صورت امکان گردهمایی بر گذار کنید وقط نظامیان ارتش
آخرین اخبار