جایگاه خودکفایی اقتصادی در دیدگاه امام‌ خمینی (ره) چگونه بود؟

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن گفت: خودکفایی از اساسی ترین راهبردهای جمهوری اسلامی است و در حوزه تولید فولاد از ۳۶۰ هزار تن قبل از انقلاب، اکنون به ۳۰ میلیون تن تولید رسیده‌ایم. 

امروز میز اقتصادی به خودکفایی در مباحث مختلف اقتصادی و بخش کشاورزی در اندیشه امام خمینی(ره) پرداخت.

سوال: چقدر امام خمینی (ره) به خودکفایی تاکید داشتند؟

فلسفی استاد دانشگاه: خودکفایی یکی از اساسی ترین راهبرد های جمهوری اسلامی است که همواره بر آن تاکید داشتند که آن هم به سبب رابطه انقلاب با دیدگاه های دینی است. امام همیشه بر خودکفایی به ویژه بخش کشاورزی تاکید داشتند به کرات حتی قبل از انقلاب ایشان تاکید می کنند که باید کشاورزی رونق پیدا کند و خودکفایی گام اول است یک جا دیگر هم می فرمایند پیشرفت آبادانی کشاورزی یک امر تکلیف شرعی است. انقلاب در شرایطی پیروز شد که ۱۵ سال بود کشاورزی روبه زوال بود. در آن زمان ۳۵ میلیون جمعیت و ۲۵ تن تولیدات کشاورزی داشتیم. بخش کشاورزی در آن زمان زوال داشت و به عنوان یکی از وارد کنندگان اصلی محصولات کشاورزی در آن زمان متاسفانه بودیم. حتی سیب و تخم مرغ را از خارج وارد می کردیم و وابستگی شدید داشتیم این شرایط سبب شد که خودکفایی مورد تاکید رهبری باشد.

سوال: اندیشه امام در خودکفایی در حوزه صنعت چگونه بود؟

فولادگر کارشناس اقتصادی: اگر به برخی آرمان های امام نرسیدیم به تحریم ها و مسائل ساختاری و مدیریتی برمی گردد. اصلاح ساختار ها از برنامه اول شروع شد خیلی صنایع رشد کردند صنایع فلزی و معدنی، صنایع غذایی و تبدیلی با قبل انقلاب مقایسه کنیم به خودکفایی رسیده ایم.

آن چه انقلاب در مردم ایجاد کرد روحیه خودباوری بود اقتصادی که منتظر بود بیگانگان برای آن نسخه بنویسند خود راه جدید پیش گرفت. ما می توانیم حالا از منابع خود بیشتر استفاده و روز به روز به سمت خودکفایی حرکت کنیم خودکفایی با تعریف ۳۰ سال پیش متفاوت است.

سوال: چقدر به خودکفایی های مشخص رسیده ایم؟

فلسفی: تاکید امام در کشاورزی خیلی زیاد بوده حال ما چقدر در این راستا تلاش کردیم بر اساس آمار از ۲۵ میلیون تن تولیدات به ۱۲۵ میلیون تن تولیدات کشاورزی رسیده ایم البته این نیاز ۸۰ درصدی کشور است و در برنامه هفتم به ۹۰ درصد باید برسیم البته گاهی ما در برخی موارد وابستگی داریم مانند دانه های روغنی در مسیر خودکفایی حرکت کردیم اما با آرمان امام فاصله داریم قانون اساسی هم به خودکفایی اشاره دارد.

سوال: باید چه کارهایی برای خودکفایی انجام‌ گیرد ؟

فلسفی: در طول سال ها در مسیر خودکفایی حرکت کردیم اما محور اصلی در حوزه کشاورزی هیچ گاه به شکلی که مد نظر امام بود در مسیر قرار نداشت و مورد توجه جدی نبود توان تولید کشاورزی چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تن است باید با یک حرکت جهادی اقدامات انجام گیرد.

سوال: چقدر در معدن وابستگی داریم؟

خرمی شاد رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران: تولیدات اکنون به شکلی رسیده که ما ارز آوری داریم و میزان آن هم افزایش خواهد یافت. در حوزه فلزات اساسی در حوزه تولید فولاد از ۳۶۰ هزار تن به ۳۰ میلیون تن تولید فولاد رسیده ایم ما دهمین تولید کننده فولاد در دنیا هستیم. 

 فلزات اساسی در هر کشور نشان دهنده توسعه یافتگی آن کشور است اکنون ۳۰۰ هزار تن کاتد مس تولید می کنیم که در قبل انقلاب صفر بود در استخراج سنگ آهن ۲۰۰ برابر رشد داشته ایم در زنجیره فولاد تکنولوژی اختصاصی خود را داریم و کشور های دیگر طالب آن هستند و ما وابستگی نداریم در برخی موارد که مصرف کم داریم برنامه ریزی کردیم که حتی در آن ها هم به خودکفایی برسیم.

سوال: دولت برای خودکفایی چه باید انجام دهد؟

فولادگر: صادرات غیر نفتی به ۵۵ میلیارد دلار رسیده است با وضع مطلوب فاصله است راه این است که دولت سیاست گذاری کند بستر ایجاد شود تا مردم سرمایه خود را بیاورند و بخش خصوصی هم وارد میدان شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار