شاخص کل بورس در حال نوسان روی حمایت اول تکنیکالی

کارشناس بازار سرمایه گفت: حمایت‌های مهم شاخص کل در محدوده ۲.۱۰۰ تا ۲.۱۵۰ و ۱.۹۳۰ تا ۱.۹۷۰ میلیون واحد قرار دارد.

هومن اسلامیان گفت: بازار سرمایه بعد از رشد خوبی که از محدوده ۱.۲ میلیون واحد تا ۲.۵ میلیون واحدی داشت وارد بزرگترین اصلاح قیمتی و زمانی خود شد که نتیجه شناسایی سود توسط پول‌های بزرگ بود. از ب‍ُعد تکنیکال که به شاخص کل نگاه می‌کنیم، بعد از هر رشد قیمتی، بازار نیاز به اصلاح (زمانی یا قیمتی) دارد. حمایت‌های مهم شاخص کل محدوده ۲.۱۰۰ تا ۲.۱۵۰ میلیون واحد و ۱.۹۳۰ تا ۱.۹۷۰ میلیون واحد است؛ اما انتظار می‌رود در محدوده اول صرفا با ایجاد یک پیوت مینور (برگشت کوچک) کُند، به سمت محدوده دوم اصلاح کند.

به گفته او، از نشانه‌های برگشت روند به شکست سقف قبلی به صورت شارپ و افزایش ارزش معاملات خرد به بالای ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌توان اشاره کرد (ارزش معاملات خرد در سه هفته گذشته زیر ۹ هزار میلیارد تومان بوده است). در روز‌های آینده که الگوی اصلاحی شکل گرفت دقیق‌تر می‌توان در مورد محدوده اتمام اصلاح شاخص اظهار نظر کرد. در صورتی که شاخص زیر محدوده دوم تثبیت پیدا کند، حد ضرر این تحلیل فعال می‌شود و نیاز به بررسی دوباره دارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از بُعد بنیادی نیز اکثر سهام بازار با P/E حدود ۵ تا ۷ در حال معامله هستند که به ارزندگی بازار اشاره می‌کند. میانگین P/E سهام در بازار بورس بین ۷ تا ۹ است. با توجه به ورود و خروج پول‌ها به بازار و معافیت بازار سرمایه از  مالیات بر عایدی سرمایه، انتظار رشد دوباره شاخص می‌رود، اما نیاز به زمان بیشتری دارد.

او افزود: یکی از دلایلی که باعث می‌شود اصلاح را از نظر زمانی عمیق‌تر ببینیم، عرضه اولیه‌های هفتگی هستند که مقداری از نقدینگی بازار را به خودشان جذب می‌کنند.

روند شاخص کل بورس
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند شاخص کل هم وزن نیز گفت: شاخص هم وزن رشد خودش را از محدوده ۳۶۰ هزار واحد شروع کرد و تا محدوده ۸۷۰ هزار واحدی ادامه داد. برای انتهای این اصلاح دو محدوده مشخص شده است که ۶۹۰ تا ۷۱۰ هزار واحد و ۶۰۰ تا ۶۲۰ هزار واحد هستند. شاخص کل هم وزن نیز مثل شاخص کل احتمال اصلاح تا محدوده دوم را دارد. یک حمایت خیلی خوب هم در محدوده ۵۰۰ هزار واحدی وجود دارد. حد ضرر این تحلیل نیز تثبیت زیر محدوده دوم است که در آن صورت نیاز به بررسی دوباره دارد.

روند شاخص کل بورس هم وزن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار