کویت سفیر سوئد را احضار کرد

وزارت خارجه کویت در اعتراض به اهانت به قرآن کریم، سفیر سوئد در این کشور را احضار کرد.

شامگاه جمعه، وزارت امور خارجه کویت سفیر سوئد را احضار کرد و از مجوز کشورش برای سوزاندن قرآن کریم انتقاد کرد.

به گزارش آناتولی، بر اساس بیانیه این وزارتخانه، این اتفاق دو روز پس از آن رخ داد که یک سوئدی الاصل عراقی به نام سیلوان مومیکا، ۳۷ ساله، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و در مسجد مرکزی استکهلم به آتش کشید. 

در بیانیه وزارت امور خارجه کویت آمده است که جراح جابر الاحمد الصباح، معاون وزیر امور خارجه جمعه شب لیزلوت اندرسون، سفیر سوئد را احضار کرد.

بر اساس این بیانیه، معاون وزیر امور خارجه «یک یادداشت اعتراضی رسمی حاوی محکومیت و اعتراض کویت به این حادثه را به سفیر سوئد تسلیم کرد و از دولت سوئد خواست تا «مسئولیت توقف اعطای این مجوز‌ها را بپذیرد و فوراً برای جلوگیری از تکرار این سوء استفاده ها اقدام کند.»

موضع کویت پنجمین موضع در نوع خود از سوی یک کشور عربی است؛ یک روز پس از آن که ۴ کشور عربی یعنی عراق، امارات، اردن و مراکش روز چهارشنبه سفیران سوئد را احضار کردند و اظهارات مشابهی را اعلام کردند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه کویت، سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت عصر روز جمعه با همتای سوئدی خود، توبیاس بیلستروم، تماس تلفنی برقرار کرد و وزیر امور خارجه کویت در همان تماس تلفنی «محکومیت کامل کویت از اجازه سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم» را ابراز کرد.

وزیر خارجه کویت دولت سوئد را "مسئول اعطای چنین مجوز‌هایی دانست که با تمام اصول بین المللی که خواستار همزیستی، مدارا و اعتدال هستند، در تضاد است. "

او از دولت سوئد خواست تا "برای جلوگیری از این سوء استفاده‌های مکرر که مقدسات مسلمانان را هدف قرار می‌دهد، اقدام فوری انجام دهد و عاملان آن را بازخواست کند. "

این اولین حادثه از این دست در سوئد نیست؛ جایی که بیش از ۶۰۰۰۰۰ مسلمان در آن زندگی می‌کنند. در ۲۱ ژانویه، راسموس پالودان، رهبر حزب راست افراطی دانمارکی یک نسخه از قرآن را در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم، تحت حفاظت پلیس سوزاند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۹ تير ۱۴۰۲
بعد وزیر خارجه ما مثل ماست فعلا داره شرایط رو رصد میکنه!یه تماس بگیر با وزیر خارجه سوئد و این کار رو محکوم کن مرد مومن!
آخرین اخبار