ویلیام برنز: روسیه به سیا فرصتی تاریخی برای تضعیف پوتین داده است

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بحران اوکراین را فرصتی تاریخی و خاص برای فعالیت جاسوسان آمریکایی جهت تضعیف پوتین دانست.

«ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا/ CIA) در کنفرانسی برای بنیاد «دیچلی بریتانیا» در آکسفوردشایر، اختلافات داخلی روسیه که به دلیل بحران اوکراین به وجود آمده را تشویق کرد و گفت که روسیه باعث شده تا فرصتی تاریخی به سیا داده شود تا جاسوسان را در راستای تضعیف دولت ولادیمیر پوتین به خدمت بگیرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، برنز در بخشی از سخنان خود با ادعای آنکه مسکو نارضایتی از جنگ روسیه را با تبلیغات دولتی و سرکوبی که اعمال می‌کند، از بین می‌برد، افزود: «چنین نارضایتی یک فرصت تاریخی را برای ما به وجود آورده که ما اجازه هدر رفتن آن را نمی‌دهیم. سیا یک کانال تلگرامی را در ماه مه راه اندازی کرد تا افسران نظامی، مقامات دولتی و دانشمندانی که می‌توانند اطلاعاتی درباره رهبری و اقتصاد روسیه ارائه دهند، را استخدام کند. ما در هفته اول ۲.۵ میلیون بازدید داشتیم و برای همکاری بسیار آماده هستیم.»

به گفته «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه، مسکو در زمانی که این کانال تلگرامی تاسیس شد، اصرار داشت که «سازمان جاسوسی به سادگی دلار‌های مالیات‌دهندگان آمریکایی را هدر می‌دهد، زیرا تلاش برای تقسیم جامعه روسیه از خارج کارساز نخواهد بود». اما واشنگتن مطمئن است که بحران اوکراین به قدری تفرقه ایجاد کرده که سیا به راحتی منابع اطلاعاتی بالقوه روسیه را علیه رئیس‌جمهور این کشور به کار ببندد.

سخنرانی ویلیام برنز یک هفته پس از شورش واگنر انجام شد، شورشی که «اوگنی پریگوژین» آن را رهبری می‌کرد. خبرگزاری سی‌ان‌ان می‌گوید این شورش بسیار کمتر از آنچه آمریکا انتظار داشت «خونین» بود.

ولیام برنز تاکید کرد که واشنگتن هیچ نقشی در این شورش نداشته است، اما استدلال شورش کوتاه‌مدت پریگوژین «یادآوری واضح از تأثیر مخرب جنگ پوتین بر جامعه و رژیم خودش بود».

این در حالیست که پوتین هفته گذشته گفت مردم روسیه با نشان دادن اتحاد به بحران واکنش نشان دادند و امید دشمنان خارجی را به اینکه میان مردم تفرقه بیاندازند، از بین بردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار