نیرو‌های واگنر از حفاظت چاه‌های نفت سوریه کنار رفتند

به گفته یک دیپلمات روس، مقامات سوریه پس از شورش واگنر، از حملات احتمالی داعش به چاه‌های نفت و گاز در جنوب این کشور نگران هستند.

پس از شکست داعش، کنترل بخشی از تاسیسات نفتی سوریه به شبه نظامیان واگنر و گروه موسوم به «شکارچیان داعش» متشکل از نیرو‌های محلی تحت فرمان واگنر، افتاد.

میدل ایست به نقل از النهار نوشت: در ازای تامین امنیت تاسیسات نفتی سوریه، ۲۵ درصد از درآمد چاه‌های نفت به واگنر و «شکارچیان داعش» داده می‌شد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از بسام بارابندی، مقام پیشین سوریه نوشت که وزارت دفاع روسیه نیرو‌های واگنر را از چاه‌های نفت و گاز در شهر تدمر سوریه خارج کرده و «شکارچیان داعش» را جایگزین آن کرد.

در روز‌های اخیر، فرماندهی واگنر در سوریه تا حدی تغییر کرده و وضعیت «شکارچیان داعش» را در هاله‌ای از ابهام و در معرض خطر کاهش حقوق قرار داده است.

بارابندی تأکید کرده که فرماندهان واگنر به یک پایگاه نظامی منتقل شده اند و از فرماندهان «شکارچیان داعش» هم خواسته شده که در خانه هایشان در تدمر بمانند.

فرمانده گروه نظامی واگنر چند هفته قبل با ادعای اینکه حملات موشکی مسکو پایگاه‌های او را در اوکراین هدف قرار داده، اعلام شورش مسلحانه کرد. وی یک روز بعد عقب نشینی کرد و مشغول مذاکره با مسکو با میانجیگری بلاروس شد. رئیس گروه واگنر دوستی ۲۰ ساله با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس دارد و میانجیگری لوکاشنکو باعث پایان صلح آمیز تمرد گروه واگنر بود. کرملین اندکی بعد اعلام کرد پس از مذاکره و تهیه یک پیش‌نویس، پرونده جنایی علیه پریگوژین لغو شده و او روسیه را به مقصد بلاروس ترک خواهد کرد. کرملین همچنین اعلام کرد که هیچ‌گونه اقدام قضایی علیه افراد مسلح گروه واگنر که در این شورش حضور داشته و وارد اراضی روسیه شدند، انجام نخواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار