ساخت دستگاه‌های نانوسنتز در پارک علم و فناوری سلامت مشهد

محققان شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به ساخت دستگاه‌های نانوسنتز شدند.

علی موسوی شائق مدیرعامل شرکت دانش بنیان ریز سامانه "بهبود درمان" و رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این شرکت دانش بنیان در بحران کووید، با هدف تلاش برای مدیریت این بیماری در سطح کشور ایجاد شد، گفت: سال ۹۹ با شروع پاندمی کووید تلاش برای کنترل این بیماری جزو دغدغه‌های اصلی بود؛ لذا با تلاش‌های زیاد در نهایت به طرح ساخت دستگاه نانوسنتز رسیدیم.

او علی موسوی شائق با اشاره به تاکید معاونت علمی ریاست جمهوری به تولید واکسن‌های برپایه MRNA و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تولیدکننده این واکسن ها، افزود: با متمرکز بر ساخت تجهیزات موردنیاز برای تولید نانو واکسن‌ها بخاطر نبود این تجهیزات در داخل کشور، در نهایت موفق به تولید دستگاه نانوسنتز شدیم تا زمینه تولید نانو واکسن‌ها فراهم شود.

 رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این دستگاه‌ها در نوع خود درآسیا بی نظیر است، ادامه داد: دستگاه‌های نانوسنتز، در عین بی نیازی به استفاده از روش‌های کاهش سایز (روش تک مرحله ای)، تکرارپذیری بالا، قابلیت تولید نانوحامل‌ها در حجم بالا به طور پیوسته و قابلیت بالای کنترل اندازه ذرات، توزیع آن‌ها و بازده بالای محصور سازی با حجم نمونه کم را فراهم می‌سازد.

موسوی بیان کرد: این دستگاه‌ها امکان تولید انواع نانودارو‌ها و واکسن از جنس لیپید نظیر لیپوزوم و پلیمر را فراهم می‌کند.

او تصریح کرد: تکتولوژی میکروفلوییدیک به کار رفته در محصولات این شرکت با استفاده از اختلاط بهینه و کنترل شده محلول‌های فرمولاسیون به داخل یک تراشه میکروفلوئیدیکی، تولید نانوذرات دارویی با بالاترین اثربخشی در مقیاس آزمایشگاهی را فراهم می‌کند؛ تراشه این دستگاه از جنس پلیمر و با حلال‌های مختلفی سازگار است.

 رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در حوزه نانوحامل‌های لیپیدی، دستگاه نانوسنتز می‌تواند نانوذرات لیپیدی با میانگین قطر زیر ۱۰۰ نانومتر با PDI کمتر از دو دهم و محصور سازی بالاتر از ۹۰ درصد تولید کند، همچنین در خصوص نانو حامل‌های پلیمری (نظیر کیتوسان) دستگاه نانو سنتز می‌تواند نانو حامل کیتوسان با میانگین قطر ۱۵۰ نانومتر با PDI کمتر از دو درصد را تولید کند.

موسوی اظهار کرد: توانایی سنتز نانوذرات در اندازه دلخواه در کمتر از یک دقیقه و فرموله کردن بیش از ۳۰ فرمولاسیون در روز، قابلیت تنظیم آسان متغیر‌های موثر در سنتز نانوذرات، امکان سنتز نانوذرات به طور پیوسته، قابلیت تنظیم اندازه ذرات با کنترل دقیق دبی جریان و نسبت دبی دو محلول، قابلیت خودکار کردن سیستم و حذف خطا‌های سیستمایتک و کاربر، قابلیت تولید انواع نانو حامل‌های پلیمری و لیپدی و قابلیت تولید بین حجم ۱ ml تا نامحدود، از جمله مزایای استفاده از این دستگاه‌ها است.

او با بیان اینکه در حال حاضر تکنولوژی جدید میکروفلوئیدیک کاملا در ایران وجود دارد و دستگاه ها، تجاری سازی و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است، افزود: شرکت ریزسامانه بهبود درمان به صورت تخصصی در حوزه مهندسی داروسازی و تجهیزات مربوط به تولید دارو‌ها دارای فعالیت است و این شرکت، دومین شرکت تولید کننده دستگاه‌های نانوسنتز در دنیا است.

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دستگاه رومیزی نانو سنتز برای تولید آزمایشگاهی است و طراحی و ساخت این قطعات به همت اعضای شرکت انجام شد، ادامه داد: برای دستگاه نانوسنتز در ابعاد تولید صنعتی، برخی از قطعات وارداتی است، اما طراحی کامل و ساخت و مونتاژ کردن قطعات در این شرکت انجام شده است.

موسوی با اشاره به اینکه در حوزه ساخت دستگاه نانوسنتز حدود ۶ سال پیش دانشگاه تهران اتفاقاتی را در این حوزه رقم زد، اما هیچ وقت به مرحله تجاری سازی نرسید، بیان کرد: در حال حاضر شرکت ریزسامانه بهبود درمان که یکی از شرکت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد است در دانش میکروفلوئیدیک در سطح کشور پیشرو است.

او با بیان اینکه یک تیم هفت نفره متشکل از فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی مکانیک، الکترونیک، داروسازی و بیوتکنولوژی در ساخت این دستگاه‌ها همکاری می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر علاقه صنعت به استفاده از این محصولات به شدت زیاد شده و مذاکراتی با شرکت‌های دارویی در حال انجام است تا دستگاه مطابق با نیاز‌های شرکت تولید کننده دارو، تجهیز شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.