نه به فعالیت معدن بوکسیت تاش شاهرود؛ پای حیات شاهوار در میان است

مردم نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی و مسئولان شهرستانی با فعالیت دوباره معدن بوکیست تاش شاهرود مخالف هستند و بر مواضع قبلی خود مبنی بر ممانعت از هرگونه فعالیت مجدد معدنی مخرب در این منطقه ایستاده‌اند.

نماینده مردم چند شهرستان یکی از استان‌های همجوار سمنان در مجلس شورای اسلامی، چند روز پیش در نشستی مدعی شد که مجوز بهره‌برداری مجدد از معدن بوکسیت تاش شاهرود در استان سمنان صادر شده که بر اساس بررسی مستندها در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و هماهنگی با استانداری سمنان بوده است. این ادعا دوستداران طبیعت، مردم و مسئولان استان سمنان و شهرستان شاهرود را وادار به واکنش کرد.

این نماینده مجلس عنوان کرده بود که استانداری سمنان طی نامه‌ای بهره‌برداری از معدن بوکسیت شاهرود را بلامانع اعلام کرده است. این در حالی است که مساله زیست محیطی درباره فعالیت این معدن در شرق استان سمنان همواره مساله‌ساز و مورد اعتراض مردم و مسوولان شهرستان بوده است.

تکذیب هر گونه مجوز فعالیت معدن بوکسیت شاهرود از سوی استاندار سمنان

استاندار سمنان در واکنش به این ادعا در دیدار مردمی روستای فرومد شهرستان میامی اعلام کرد: نامه‌ای از سوی این استانداری مبنی بر بلامانع بودن فعالیت معدن بوکسیت تاش شاهرود صادر نشده و هرگونه خبرسازی در این زمینه نادرست است.

سیدمحمدرضا هاشمی تصریح کرد: استانداری سمنان در پاسخ به نامه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، دغدغه‌ها و انتظارات مردم شهرستان شاهرود را ارسال کرده است.

وی با بیان اینکه استانداری‌ها مرجع صدور یا تمدید مجوز بهره‌برداری از معادن نیستند، ابراز کرد: این مهم در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده است.‌

اجازه برداشت حتی یک کیلوگرم بوکیست از قله شاهوار داده نمی‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در نشست هم‌اندیشی شهرداران و دهیاران استان سمنان، در واکنش به این موضوع گفت: اجازه برداشت حتی یک کیلوگرم بوکیست را از قله شاهوار نخواهیم داد.

علی اصغر خانی با بیان اینکه شاهوار خط قرمز مردم شاهرود است، افزود: شاهوار تامین کننده ۶۰ درصد از آب آشامیدنی و کشاورزی این شهرستان است.

وی با اشاره به تنش آبی استان سمنان و بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسان استان سمنان از نظر تنش آبی با سیستان و بلوچستان برابر است، یادآور شد: قله شاهوار تامین کننده آب ۲۵ حلقه چاه منطقه است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاهوار حیاتی‌ترین سرمایه شاهرود محسوب می شود، ابراز کرد: تحت هیچ شرایطی اجازه برداشت دوباره و تردد ماشین آلات این معدن را نخواهیم داد.

خانی تاکید کرد: همه مردم شاهرود نسبت حفظ شاهوار و انتقال آن به نسل آینده مسئولیت دارند.

نقش شاهوار در زندگی مردم شاهرود

دبیر جمعیت دیده بان طبیعت با بیان اینکه شاهوار از چند جهت دارای اهمیت است، ابراز کرد: نخستین نکته این است که شاهوار کانون آب‌ساز شاهرود و بسطام و اصلی ترین محل تمرکز جمعیت، کشاورزی و دامداری در این نقطه از استان سمنان است.

امیرحسین ولیان با بیان اینکه شاهوار آب های زیرزمینی و سطحی شاهرود و بسطام را تأمین می کند، اضافه کرد: شاهوار ذخیره گاه برف و یخ و منبع تغذیه دست کم هفت رودبار دائمی است که از دامنه های این کوه به سمت دشت بسطام و شاهرود جاری می شود.

شاهوار، رویشگاه گونه‌های گیاهی شاهواریکا

این فعال محیط زیست به اهمیت جغرافیایی این کوه و نقش آن در توسعه کوهنوردی و گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: در قسمت شرقی رشته کوه البرز قله‌ای بلندتر از شاهوار وجود ندارد

وی شاهوار را رویشگاه برخی از گونه های منحصر به فرد گیاهی خواند و تصریح کرد: این کوه در بین گیاه شناسان به عنوان یک ذخیره گاه ژنتیکی شناخته می شود و تاکنون دست کم سه گونه گیاهی در این منطقه کشف و با پسوند «شاهواریکا» به ثبت رسیده است که در جای دیگری دیده نمی شود.

ولیان با بیان اینکه کوهستان شاهوار زیستگاه همه گونه های مهم پستانداران شمال ایران به جز یوزپلنگ است، افزود: تا حدود ۲۰ سال پیش در دامنه شاهوار یوزپلنگ نیز مشاهده و شکار شده است اما همچنان در ارتفاعات این کوه خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی، کل و بز، قوچ و میش، روباه و دیگر گونه ها زیست می کنند.

اهمیت جایگاه راهبردی شاهوار در حیات منطقه

قله شاهوار در مرز استان سمنان با گلستان، سه هزارو ۹۴۵ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و در شمال غربی شهرستان شاهرود یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه است. این قله، بلندترین کوه استان سمنان و بیست و چهارمین قله مرتفع ایران نیز به شمار می‌رود.

این کوه بلند به سبب ارتفاعی که از سطح زمین دارد در بیشتر سال حتی گاهی در تابستان پوشیده از برف است. برفی که تأمین کننده آبی است که در دل کوه، در چشمه سارها و سفره‌های زیرزمینی جریان می‌یابد و از هزاران سال پیش تاکنون منشأ حیات گیاهان، گونه‌های جانوری و حتی ایجاد تمدن در کوهپایه و دشت‌های اطراف آن و در نهایت شکل‌گیری بسطام و شاهرود شده است.

شاهوار پوشش گیاهی گوناگون مانند درختچه های گون و زرشک و برخی درختان دیگر دارد و گونه‌های جانوری از جمله بز، کل، میش، قوچ، خرس و پرندگانی همچون کبک و عقاب در آن زندگی می‌کنند.

کوه شاهوار یکی از منابع آب‌های سطحی منطقه است که از طریق رودخانه پیرمیشی به پایین دست منتقل می‌شود.

فعالیت یک شرکت معدنی طی چند سال گذشته در ارتفاعات این کوه، نگرانی مردم، دوستداران طبیعت و مسئولان را نسبت به تخریب محیط زیست برانگیخته است. فعالیت‌های اکتتشافی در این کوه از سال ۱۳۹۰ برای استخراج ماده معدنی بوکسیت از سوی یک شرکت معدنی آغاز شد و طی چند سال گذشته به دلایل زیست محیطی تعطیل بوده است.

بوکسیت یک سنگ رسوبی با مقادیر به نسبت بالای آلومینیوم است که پس از فرآوری از آن، آلومینیوم به دست می‌ آورند.

شهرستان شاهرود با تنوع اقلیمی و زیستگاهی متنوع در شرق استان سمنان قرار دارد.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.