مهاجرت حدود ۵۷ هزار جفت پرنده جوجه‌آور تابستان‌گذران به جزایر شهرستان دیر

مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر گفت: امسال حدود ۵۷ هزار جفت پرنده به جزایر شهرستان دیر مهاجرت کردند.

عبدالرحمن مرادزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر اظهار کرد: این پرندگان شامل پرندگان آبزی مهاجر زادآوری هستند که بیشتر متعلق به گونه‌های پرستوهای دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی پشت تیره، سلیم خرچنگ‌خوار و اگرت ساحلی بوده و در جزیره خان واقع در منطقه حفاظت شده مُند، جزایر نخیلو و اُم الگُرم از پارک ملی دیر نخیلو جوجه آوری می‌کنند.

وی افزود: از بین این پرندگان تابستان گذران، جمعیت پرستوهای دریایی کاکُلی کوچک ۱۲ درصد نسبت به سه سال گذشته افزایش نشان می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: این پرندگان از فروردین مهاجرت خود را به این جزیره آغاز کرده و پس از پایان زادآوری و با پروازی شدن جوجه‌ها در شهریور ماه از این منطقه خارج می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در خصوص چگونگی آماربرداری از این پرندگان گفت: این سرشماری با استفاده از روش‌های معمول بین‌المللی و بسته به شرایط رفتاری و زیستگاهی هر یک از گونه‌ها به طور معمول با پلاک‌گذاری و تعمیم آن به کل جمعیت گونه مورد نظر صورت می‌گیرد.

خسرو درویشی با اشاره به کمبود زیستگاه بهینه برای این پرندگان،عنوان کرد: همپوشانی محل لانه گزینی بیشتر آنها به خصوص در جزیره نخیلو که مهمترین کانون زادآوری آنان است از شاخصه های کنونی این جزیره است.

وی ادامه داد: این امر به واسطه امنیت زیستی و طبیعی بهتر از جمله نبود دشمنان طبیعی پرنده‌ها و مصون بودن کلونی‌های تخم‌گذاری از پدیده‌های جزر و مدی بوده است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: این جمعیت حداکثری، شرایط زیستی این جزیره را بسیار حساس کرده و بهتر است مردم بومی محلی و صیادان بیش از بیش همگام با اداره محیط زیست در راه صیانت از این تنوع زیستی غنی استان کوشا باشند و از تردد و اقامت نابه جا و انتقال گردشگر به جزیره بدون هماهنگی با این اداره کل اجتناب کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.