بازار لبنیات کمترین نوسان در یک سال اخیر داشت

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: علی رغم آنکه مرکز آمار و بانک مرکزی نرخ تورم را ۴۴ تا ۴۷ درصد اعلام می کند، اما بازار لبنیات کمترین نوسان در یک سال اخیر داشته است.

 آقای سید احمدمقدسی، رئیس انجمن گاوداران  با اشاره به مسائل و مشکلات پیش روی صادرات محصولات لبنی گفت:  تصمیمات خلق الساعه زیاد داریم به طوریکه امروز صادرات آزاد است و یک ساعت بعد ممنوع می‌شود و ۲ سال باید بدنبال آزادسازی صادرات باشیم.

او افزود: با توجه به تصمیمات خلق الساعه در زمینه صادرات، تجار ما را نمی‌پذیرندکه شیرخشک و کره دائم از ما ببرند.

مقدسی ادامه داد: چندی پیش در جلسه‌ای به رئیس جمهور اعلام کردیم که کشور‌های همسایه محصولات لبنی را از ما با ریال خریداری کردند و ریال ما را قبول دارند، اما اصرار بانک مرکزی بر تعهد ارزی و در نهایت ورود شرکت کوچک لبنی برای تامین ۴۰ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات در بازار منجر به افزایش و التهابات نرخ ارز می‌شود و به رغم آنکه قرار بود رئیس بانک مرکزی ظرف مدت ۱۰ روز تمهیداتی برای حل این موضوع داشته باشد، اما از ماه رمضان تاکنون تدبیری در این باره اتخاذ نکرده است.

او با بیان اینکه گاوداری‌های صنعتی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری هستند، افزود: گرچه برخی کارشناسان اذعان می‌کنند که گاوداری‌های صنعتی بحران آب ایجاد می‌کند، اما این موضوع صحت ندارد چراکه تمامی گاوداران در ابتدا کشاورز بودند و اکنون در تمامی گاوداری‌های صنعتی شاهد مدیریت آب و سرمایه گذاری در خصوص آبیاری‌های نوین از جمله طیف هستیم.

مقدسی با اشاره به اینکه بازار لبنیات در یکسال اخیر کمترین بحران را داشته است، گفت: دولت تا سال گذشته نهاده دامی تولیدکنندگان را با ارز ترجیحی تامین می‌کرد که پس از جراحی بزرگ اقتصادی، ارز ترجیحی حذف شد و همه نگران این موضوع بودند، درحالیکه بار‌ها اعلام کردیم که نگران این موضوع نباشند چراکه هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: صنعت لبنیات در یکسال اخیر بی تنش‌ترین بازار را داشت به طوریکه در حال حاضر که مرکز آمار و بانک مرکزی متوسط نرخ تورم را ۴۴ تا ۴۷ درصد و بخش غذایی را ۶۲ درصد اعلام می‌کند، افزایش قیمت محصولات لبنی به ۲۵ درصد هم نرسیده است.

او با اشاره به اینکه تولیدکنندگان خط مقدم‌جبهه اقتصادی کار می‌کنند، افزود: در حال حاضر چندتا ارز داریم که همین تامین ارز نیما برای واردات نهاده منجر به دخالت دولت در امر قیمت گذاری شده است، درحالیکه این امر توهین به تولیدکننده است و بار‌ها اعلام کرده ایم که خواستار تک نرخی شدن ارز هستیم چراکه متوسط این ۵ ارز ۳۷ هزارتومان است.

به گفته مقدسی، بنده به عنوان نماینده گاودار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را نمی‌خواهد و مسئولان اجازه دهند ارز آزاد شود چرا که با حذف ارز هم نرخ هرکیلو شیر ۲۰ هزارتومان خواهد بود که بازهم کمتر از نرخ جهانی است.

او در واکنش به پرداخت یارانه به ۸۵ میلیون نفر گفت: اکنون طبقات بالا بیشترین یارانه را از محصولات لبنی به واسطه قدرت خرید و فرهنگسازی دارند، درحالیکه با آزادسازی نرخ ارز، مابه التفاوت ۱۲ میلیارد دلار می‌تواند در توزیع شیرمدارس، پرداخت یارانه به دهک‌های ضعیف و مشوق صادراتی استفاده کند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با تاکید برحذف قیمت گذاری دستوری گفت: دولت بواسطه تخصیص ارز در امر قیمت گذاری دخالت کرده است، درحالیکه ما خواستار حذف قیمت و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز توسط دولت به اقشار آسیب پذیر هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار