تلاش برای ثبت کاروانسرای سعد السلطنه در فهرست آثار ملی یونسکو

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین از آخرین اقدامات این اداره کل برای ثبت کاروانسرای سعد السلطنه در فهرست آثار ملی یونسکو خبر داد.

علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از حضور کارشناسان سازمان یونسکو در قزوین برای بررسی سرای سعدالسلطنه به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی خبر داد و گفت: پرونده سعدالسلطنه تشکیل شد و مورد تایید وزارتخانه قرار گرفت و کارشناسان سازمان یونسکو در بازدید از این محل به بررسی ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی پرداختند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همچنین گفت:سال گذشته به علت جنگ روسیه و اوکراین اجلاس یونسکو که قرار بود در کازان روسیه برگزار شود لغو شد و ظرف یکی دو ماه آینده اجلاس یونسکو در ریاض عربستان برگزار میشود امیدواریم شاهد ثبت اولین اثر جهانی باشیم.

خزائلی در ادامه بیان کرد: پرونده کاروانسراها در مسیر بررسی قرار دارد که سعدالسلطنه در بین ۵۳ کاروانسرا نشان میراث جهانی کسب خواهد کرد.

این مقام مسئول حوزه میراث فرهنگی استان با بیان اینکه طی سالیان اخیر به علت مشکلات مختلف و شرایط سیاسی ثبت آثار باستانی کشور در فهرست آثار جهانی ناتمام ماند و این رویداد پس از سالها قرار است اتفاق بیافتد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین به بیان دستاوردها و ثمرات ثبت آثار باستانی کشور و استان اشاره کرد و گفت: در صورت ثبت سرای سعدالسلطنه در فهرست آثار جهانی و همچنین ثبت این اثر در سایت یونسکو شاهد حضور توریست در استان خواهیم بود.

وی همچنین به اقدامات مرمت امامزاده حسین (ع) نیز اشاره کرد و گفت:بالاترین همکاری بین میراث فرهنگی و اوقاف در کشور در استان قزوین انجام شد و تمامی منابعی که برای امامزاده حسین (ع) هزینه شد از سوی اوقاف هزینه شده بودکه این اقدام جای قدردانی دارد.

خزائلی در ادامه به فعالیت بناهای تاریخی استان در طول سال اشاره کرد و افزود:تعدادی از بناها را مقرر شده با حضور هنرمندان صنایع دستی فعال نگه داریم که در این راستا نیز برخی ابنیه های تاریخی هم اکنون با مشارکت این افراد فعالیت می کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: در بحث آزاد سازی مجموعه دولتخانه اقدامات قابل توجهی انجام شده است که دبیرستان پاسداران و مجموعه ورزشی نیز در مرحله سفت کاری قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.