محرم و سنت نذری مردم در یزدان آباد

پخت آبگوشت از نذورات مردم یزدان آباد است که از سالیان بسیار دور مرسوم بوده است که وقت پختن آن معمولا بوی خوش آن منطقه را فرا می‌گیرد.

 از  نذورات کرمان که پخت آن در ماه های محرم و صفر از سالیان بسیار دور مرسوم بوده  است،  آبگوشت امام حسینی یزدان آبادی هست که وقت پختن معمولا بوی خوش آن منطقه را فرا می گیرد و تقاضای ثبت ملی آن هم شده است.
 
این غذای محلی را معمولا درمنازل و یا تکایا طبخ می کنند و پس از برگزاری مراسم از مردم پذیرایی صورت می‌گیرد.

 این نذورات مختص ماه محرم نیست؛ بلکه در سایرماه‌های سال هم این غذا طبخ می شود؛ ولی مردم به دلیل ارادت به اباعبدالله الحسین(ع) بیشتر پخت آن را در ماه محرم و صفر انجام می‌دهند.

محرم و سنت نذری مردم در یزدان آباد
محرم و سنت نذری مردم در یزدان آباد

از جمله نذری‌های ماه محرم بر اساس سنت‌های دیرینه در این منطقه،  پختن حلیم بلغور و شله زرد است که معمولا برای اموات در این ماه خیرات داده می‌شود. 

کسانی که اولین ماه محرم است که عزیزی از آن ها آسمانی شده هسا  مقداری از گوشت اولین قربانی آن ها را تا شب اول محرم نگه می دارند و مرسوم است که از این گوشت در حلیم و یا بلغور استفاده می‌کنند و باید تا قبل از طلوع آفتاب روز اول محرم این نذری آماده شود و  پس ازطلوع آفتاب بین همسایگان با ظرف‌های مخصوص یا ظروف یک بارمصرف توزیع می شود.
آبگوشت
از دیگر نذورات این ماه پختن شله زرد است که معمولا در سال‌های بعد از اولین سال اموات  پخت می شود و ساعت و روز مشخصی ندارد و برای  شادی روح اموات پخته می‌شود و در ظروف با تزئین مغزپسته و دارچین وپودر نارگیل و مغز بادام بین مردم و همسایه توزیع می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار