۷۹ مورد مشکوک به ابتلا به سرطان روده بزرگ در نیشابور شناسایی شدند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: از ابتدای امسال ۳۲۷ نفر برای غربالگری روده بزرگ به مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۲۴ درصد معادل ۷۹ نفرمشکوک به سرطان روده بزرگ شناسایی شده‌اند.

هادی حسین‌زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سال ۱۴۰۱، سه هزار و ۳۵۳ نفر برای غربالگری سرطان روده بزرگ مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۰.۲ درصد معادل ۳۴۴ نفر مشکوک به سرطان شناسایی شده‌اند.

او افزود:: سال ۱۴۰۰، چهار هزار و ۵۷۵ نفر برای غربالگری سرطان روده بزرگ مراجعه کرده اند که از این تعداد ۵.۶ نفر مبتلا به سرطان شناسایی شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: میزان افزایشی یا کاهشی بودن ابتلا به سرطان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با توجه به عدم نهایی شدن داده‌های ثبت سرطان کشور فعلا مشخص نیست.

حسین زاده بیان کرد: بیشترین سن مبتلایان به سرطان روده بزرگ در گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال است.

او تصریح کرد: بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده، سرطان روده بزرگ جزءپنج سرطان اول شایع در کشور و خراسان رضوی است و در نیشابور رتبه سرطان روده بزرگ نیز از جایگاه‌های پایین‌تر به جایگاه بالاتر در حال افزایش است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور تاکید کرد: بر اساس آخرین داده‌های کشور بروز سرطان روده بزرگ در مردان بیشتر و در نیشابور هم تقریبا در مردان بالاتر است که در خصوص علت آن تحقیقی انجام نشده است، اما به نظر می‌رسد شیوه زندگی و مراقبت‌های بهداشتی در آن دخیل باشد.

حسین زاده اظهار کرد: در حال حاضر غربالگری و تشخیص زود هنگام سه سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم (سرویکس) در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله نیشابور قرار دارد.

او افزود: غربالگری سرطان روده بزرگ برای تمامی افراد ۵۰ تا ۶۹ سال تمام انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار