افزایش نرخ بهره بانکی در روسیه برای مقابله با کاهش ارزش روبل

بانک مرکزی روسیه برای تقویت ارزش روبل در برابر ارز‌های خارجی اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرد.

تحریم‌های گسترده غرب به رهبری آمریکا علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین گرچه نتوانست به هدف اصلی خود که تضعیف مسکو در جبهه های نبرد بود برسد، اما توانست اختلالاتی را در سیستم پولی – بانکی این کشور ایجاد کند. با این حال مقامات اقتصادی روسیه اکنون با برداشتن گام های جدید مترصد خنثی سازی اقدامات جبهه غرب هستند. 

به گزارش تله تریدر، پس از کاهش ارزش «روبل» واحد پولی روسیه در برابر سایر ارزهای معتبر جهانی به ویژه دلار آمریکا، بانک مرکزی این کشور گام‌های عملی را برای جبران این موضوع برداشت. افزایش نرخ بهره بانکی یکی از این موارد بوده است. 

بانک مرکزی روسیه امروز (سه‌شنبه) از افزایش نرخ بهره بانکی در کشور و رسیدن آن به ۱۲ درصد خبر داد. این تصمیم پس از نشست اضطراری برای مقابله با کاهش ارزش روبل در برابر ارزهای خارجی اتخاذ شد. 

مقامات اقتصادی مسکو می‌گویند نرخ تورم در کشور افزایش یافته است و این امر می تواند هدف گذاری برای کنترل تورم در سال ۲۰۲۴ را با مشکل مواجه سازد. از این رو افزایش نرخ بهره بانکی علاوه بر آن‌که می تواند به کنترل تورم کمک کند، به تقویت روبل نیز منجر خواهد شد. 

براساس گزارش بانک مرکزی روسیه، این نهاد در نظر دارد نرخ تورم در سال آینده میلادی را به زیر ۴ درصد کاهش دهد و سیاست‌های پولی آینده این نهاد منوط به روند رشد تورم در کشور خواهد بود. 

تصمیم جدید بانک مرکزی روسیه برای افزایش نرخ بهره پس از آن انجام می‌گیرد که ارزش یک دلار آمریکا در روزهای اخیر به بیش از یکصد روبل رسیده بود.

«جان مرشایمر» بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان بر این باور است آمریکا و متحدانش به غلط تصور می‌کردند می‌توانند با اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه، باعث شکست مسکو در جبهه های نبرد شوند. با این حال مسکو تاکنون موفق شده است به خوبی تحریم‌های غرب علیه خود را مدیریت کند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار