غنی بودن نان با آردهای سبوس دار

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی برای استفاده از آرد و نان سبوس‌دار در استان ضروری است تا جایگزین نان سفید در سفره غذایی مردم شود.

 پیشدادیان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: استفاده از آرد سبوس‌دار در پخت نان به دلیل افزایش ارزش غذایی و جلوگیری از بروز بسیاری بیماری‌ها اولویت دارد.

او با اشاره به اینکه نان سفید به دلیل درصد بالای سبوس‌گیری خاصیت تغذیه‌ای کافی ندارد افزود: درصد زیادی از ارزش غذایی گندم در سبوس آن است و این سبوس باید در کارخانه با درصد کمتری گرفته شود و در نان به مصرف مردم برسد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی ادامه داد: کارشناسان امور تغذیه، ریشه برخی بیماری‌ها را مصرف نان بدون سبوس دانسته و نسبت به مصرف نان بدون سبوس هشدار داده‌اند.

او گفت: نان با درصد سبوس بالا، رنگ تیره‌تری دارد، اما همه ارزش غذایی آن حفظ شده پس تیرگی نان دلیلی بر کیفیت بهتر نان است. 

پیشدادیان معتقد است که به حداقل رساندن میزان سبوس‌گیری آرد در کارخانه‌ها بهترین شیوه افزودن سبوس به نان است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی در مورد افزودن سبوس به صورت دستی و فله‌ای به آرد اظهار کرد: البته به غلط در برخی نانوایی‌ها سبوس را به خمیر قبل از انتقال آن به داخل تنور اضافه می‌کنند که نه تنها ارزش غذایی نان را بهبود نمی‌بخشد بلکه باعث مشکلات گوارشی می‌شود و بهترین راه، افزودن سبوس همراه آرد تولیدی کارخانه‌هاست.

او تصریح کرد: در حال حاضر نظارت و ورود دستگاه‌های مربوطه بر درصد سبوس‌گیری کارخانه‌های آرد استان در راستای سلامتی مردم افزایش یافته است.

پیشدادیان اظهار کرد: تلاش ما با همکاری دستگاه‌های متولی از جمله معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل استاندارد استان این است که آرد تولیدی با رعایت استاندارد‌های موجود و کیفیت بالا به دست نانوا برسد تا با این اقدام نان با کیفیت و دارای بالاترین ارزش غذایی سر سفره مردم قرار گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت:  با اشاره به مطالبه مردم برای استفاده از آرد سبوس‌دار در برخی استان‌های کشور بیان کرد: با فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی عمومی از نقش سبوس گندم در سلامت، مسائل تغذیه‌ای و گوارشی، مردم خودشان خواستار اصلاح تولید آرد در کارخانه‌ها و استفاده از آرد کامل در تهیه نان هستند.

او گفت: امیدواریم با توجه به نقش کلیدی مردم در این زمینه، در آینده نه چندان دور با تغییر نگرش مصرف نان سبوس‌دار و کامل، شاهد استقبال و مطالبه‌گری جدی مردم در احیای نان سالم و مقوی در جهت بهبود و ارتقای سلامت و امنیت غذایی استان باشیم تا از پویش احیای نان کامل در کشور جا نمانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار