اجرای طرح جامع ترویج احیای دریاچه ارومیه در روستاهای آذربایجان غربی

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طرح جامع ترویج احیای دریاچه ارومیه با مشارکت کشاورزان در ۱۵۶ روستای این استان اجرایی شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: طرح جامع ترویج در احیای دریاچه است از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ در ۹ شهرستان و ۱۵۶ روستای استان آذربایجان غربی با مشارکت ۱۷ هزار کشاورز و بهره بردار در ۱۵۶ روستای این استان اجرایی شد.

خسرو شهبازی می گوید:  امنیت غذایی جز با دستیابی به کشاورزی پایدار که در آن از منابع آبی و خاکی صیانت می‌شود، ممکن نیست و صاحب نظران نیز در این زمینه اتفاق نظر دارند.

وی با بیان اینکه رسیدن به کشاورزی پایدار به عنوان میراثی ارزشمند برای کشاورزان آینده هم جز با مشارکت خود آن‌ها ممکن نخواهد بود، گفت: این مساله مهم از مسیر حرکت‌های مشارکتی و تعامل کشاورز با کارشناسان بخش ترویج به عنوان پل رابطی در این بخش محقق می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: اهمیت این موضوع وقتی هویدا می‌شود که در شرایطی بحرانی کمبود آب، باعث شود تا زیست بوم بزرگی مانند دریاچه ارومیه در معرض تهدید واقع شود که کارشناسان مهمترین علت این تهدیدات را مصرف نامتعارف آب در بخش کشاورزی می‌دانند.

شهبازی تصریح کرد: از ابتدای تصویب مصوبات ۲۶ گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه، مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی همواره مورد توجه بوده است و در این ارتباط ۲ طرح مهم در فواصل زمانی کمی در زیر حوضه دریاچه ارومیه به اجرا در آمد تا با آموزش و مشارکت کشاورزان و جوامع بومی بتوان در این مسیر احیا گام برداشت که اولین آن همان طرح جامع ترویج در احیای دریاچه است و پروژه بعدی طرح همکاری در احیای دریاچه ارومیه با مشارکت جوامع محلی از طریق توسعه کشاورزی پایدار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طرح دوم هم از سال ۱۳۹۳ تاکنون در ۱۳۵ روستا حال اجراست که ۲ هزار و ۵۸۱ بهره بردار با رویکرد مشارکتی تحت پوشش قرار گرفته‌اند و افزایش راندمان آبیاری با روش‌های نوین مورد توجه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.