تولید ۲۵۰ هزار تن ابریشم فرش در کشور

رئیس مرکز ملی فرش گفت: طی سال گذشته ۲۵۰ هزار تن تولید ابریشم داشته‌ایم که ۹۰ درصد آن در بخش فرش مصرف می‌شود.

فرحناز رافع گفت:در مجموع ۵۰ میلیون دلار به صورت رسمی صادرات فرش داشته‌ایم، ولی  با توجه به مسایل تحریم بخشی از صادرات فرش دستباف به صورت غیر رسمی انجام  می‌شود.

او گفت:بنابراین تلاش‌هایی انجام شد تا مسأله صادرات حل شود و به همین دلیل در بودجه ۱۴۰۲ توانستیم صادرات فرش را به جز مواد اولیه، معاف از پرداخت تعهد ارزی کنیم.

رافع گفت: ما در زمینه تولید در سال گذشته ۷ درصد رشد داشته‌ایم و همچنین در بحث واردات ابریشم هم طی  سال گذشته ۲۵۰ هزار تن تولید ابریشم داشته‌ایم که ۹۰ درصد آن در بخش فرش مصرف می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش گفت:در سال ۹۵ صادرات فرش دستباف ما ۳۶۰ میلیون دلار و در سال ۹۶ نیز صادرات فرش ما ۴۲۶ میلیون دلار بوده است، اما در سال ۹۷ بیشترین میزان صادرات را داشتیم که حدود ۷۰۰ میلیون دلار بود

او گفت:بخشی از فرش دستباف ایران از مبادی رسمی مانند فرودگاه به صورت کالای مسافری صادر می‌شود و بخشی هم به صورت قاچاق صادر می‌شود لذا این میزان صادرات قابل ثبت نیست.  

رافع تحریم‌ها را معضل اصلی صادرات فرش خواند  و گفت:اگر تحریم‌ها برداشته شود صادرات فرش دستباف ایران رشد فزاینده‌ای خواهد داشت

او گفت:بعضی اوقات فرش توسط ربات بافته می‌شود و فقط این مساله از سوی متخصصان قابل تشخیص است بنابراین با اخذ شناسنامه یا گواهی اصالت امکان تخلف در این حوزه کاهش می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار