ان‌بی‌سی نیوز:

نیروهای امنیت ملی پیشین افغانستان در آمریکا در برزخ هستند

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز نیروهای امنیت ملی پیشین افغانستان که با آمریکا همکاری داشتند و به این کشور رفته‌اند با یک برزخ قانونی و وضعیت معیشتی بحرانی روبرو هستند.

شبکه ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد که تاریخ مجوز کار ۱۰ تا ۱۲ هزار عضو «واحدهای صفر» در روزها یا هفته‌های آینده منقضی می‌شود.

این واحدها بیشتر مشغول تأمین امنیت افسران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در افغانستان بودند و در پی سقوط دولت این کشور به دست طالبان در ماه اسد ۱۴۰۰، به آمریکا منتقل شدند.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، اکنون مدت دوساله مجوز کار آنها به پایان می‌رسد و این امر آنها را نگران کرده که با از دست دادن مجوز کار خود، از عهده تأمین مخارج خانواده‌های خود برنیایند و حتی شانس گرفتن گرین کارت را از دست دهند.

این شبکه خبری آمریکایی افزود که این سربازان پیشین اداره امنیت ملی افغانستان از کنگره آمریکا خواسته‌اند که از این «برزخ» آنها را نجات دهد.

به گزارش این شبکه، ژنرال محمد شاه، از فرماندهان این واحدهای امنیت ملی پیشین در نامه‌ای به قانون‌گذاران آمریکایی هشدار داد که این نیروهای پیشین با «بحران فوری» روبه‌رو هستند.

این ژنرال پیشین امنیت ملی از کنگره آمريکا خواست که برای رسیدگی به این مشکل حقوقی و وضعیت اقامت این سربازان همکار نیروهای اطلاعاتی آمريکا کمک کند.

وی افزود: «اخیراً مواردی از خودکشی در اجتماع ما روی داد که ناشی از احساس بی‌پناهی شدیدی است که در میان وجود دارد، چرا که حکومت آمریکا درخواست‌های ما برای کمک‌ به مهاجرت را رد کرده است.»

ان‌بی‌سی نیوز همچنین به نقل از ناصر اندر، یکی از این کهنه‌سربازان نوشته است که آنها با گذشت هر ساعت از تاریخ مجوز کارشان با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

پس از سقوط دولت افغانستان به دست طالبان در ماه اسد ۱۴۰۰، بیش از ۷۲ هزار نفر از همکاران محلی نهادهای آمریکایی از افغانستان به آمریکا منتقل شدند.

فرایند کند رسیدگی به درخواست پناهندگی این پناهجویان انتقادهای فراوانی برانگیخته است. در دو سال اخیر شمار کمی از این پناهجویان مجوز اقامت دائمی موسوم به «گرین کارت»‌ گرفته‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.