مداخله قانون‌گذاران آمریکایی در امور داخلی عراق و حمایت از اقلیم کردستان

قانون‌گذاران آمریکایی در نامه‌ای از بایدن خواستند اجازه صادرات نفت خام از اقلیم کردستان عراق را بدهد.

پس از تلاش‌های دولت مرکزی عراق برای اعمال نظارت بر خط لوله صادرات نفت خام اقلیم کردستان، اکنون قانون‌گذاران آمریکایی در اقدامی مداخله جویانه به دنبال حمایت از این منطقه هستند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۳ قانون‌گذار آمریکایی شامل مایکل والتز، مایکل مک کال، و جو ویلیسون با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواستار حمایت کاخ سفید از اقتصاد اقلیم کردستان عراق و صادرات نفت خام این منطقه شدند. 

در این نامه آمده است: آمریکا نیازمند رویکرد جدید نسبت به تسهیل بازگشایی خط لوله صادرات نفت از منطقه خودمختار شمال عراق (اقلیم کردستان) به ترکیه است. 

این خط لوله که نیم درصد از عرضه جهانی نفت خام را شامل می‌شود از ماه مارس تعطیل شده بود. ترکیه به دلیل رای اتاق بازرگانی بین المللی برای پرداخت غرامت به عراق به دلیل صادرات نفت از اقلیم کردستان طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ اقدام به تعطیلی این خط لوله کرده بود. 

اکنون با تصمیم کارتل نفتی اوپک پلاس برای کاهش عرضه به بازار، بهای نفت بالا رفته است و آمریکا نیازمند از سرگیری صادرات نفت از شمال عراق است. اقلیم کردستان عراق از زمان تعطیلی این خط لوله بیش از ۴ میلیارد دلار ضرر کرده است. 

در نامه ارسالی قانون‌گذاران آمریکایی آمده است: کُرد‌های اقلیم کردستان یکی از شرکای قابل اتکای آمریکا در خاورمیانه هستند. اکنون این اقلیم تحت فشار اقتصادی، سیاسی، و قانونی قرار دارد. همچنین تهدید نظامی از سوی ایران و نیرو‌های طرفدار تهران علیه این منطقه وجود دارد. 

این قانون‌گذاران بدون ارائه راهکار مشخصی از دولت بایدن خواسته اند استراتژی جدیدی برای عراق ترسیم کند که به حل این بحران کمک کند. این نامه درپی دیدار نخست وزیر عراق در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا منتشر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۲۰:۴۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
قانون‌گذاران آمریکایی دیگر نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه، اسرائیل و مزدورانشان سرپوش بگذارد.
آخرین اخبار