تبادل سفیر بین عربستان و سوریه احتمالا نزدیک است

یک روزنامه عربی نوشت که کار انتخاب و تایید اسامی دیپلمات‌ها میان سوریه و عربستان به پایان رسیده است.

منابع آگاه با بیان اینکه ممکن است تبادل دیپلمات‌ها و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها بین عربستان و سوریه نزدیک باشد، اعلام کردند که «تمامی مراحل مربوط به تایید اسامی دیپلمات‌های»پیشنهادی دو کشور تکمیل شده است.»

براساس گزارش الاخبار در ماه مارس گذشته، دمشق و ریاض پس از توقف روابط دیپلماتیک برای حدود ۱۱ سال، توافق کردند که سفارت‌های خود را بازگشایی کنند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، بشار اسد، رئیس جمهور این کشور را به اجلاس سران کشور‌های عربی که در ۱۹ می در جده برگزار شد، دعوت کرد و به شکاف طولانی بین دو کشور پایان داد. 

با این حال، عدم معرفی سفیر ریاض در دمشق، علی‌رغم انتصاب سفرای جدید در تعدادی از کشور‌های جهان و رد نام دیپلمات‌های پیشنهادی دمشق برای کار در ماموریت خود در عربستان سعودی، نشانه‌ای از عادی سازی متزلزل روابط دو کشور تلقی شد. توقف کار مرمت سفارت عربستان در منطقه ابورمانه در دمشق، که از مارس گذشته آغاز شد، گمانه زنی‌ها را در مورد عقب نشینی در روابط تقویت کرد.

روزنامه الشرق الاوسط  عربستان در همین حین اعلام کرد که کمیته وزیران عربی که پس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تشکیل شد، تصمیم گرفت جلسات خود با دولت سوریه را با توجه به عدم پاسخگویی به نقشه راهی که برای عادی سازی مجدد کشور‌های عربی تهیه کرده بود، متوقف کند.

این کمیته به منظور پیگیری تصمیمات اجلاس جده برای تشدید تلاش‌های کشور‌های عربی با هدف کمک به سوریه برای غلبه بر بحران و ترویج شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان سوری و حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه تشکیل شده بود.

در همین حال گزارش‌های مطبوعاتی و دیپلماتیک متعددی اشاره به فشارهای آمریکا و اروپا بر عربستان دارد تا سیاست باز مقابل سوریه، مهار شود. 

اما به تازگی فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در سفر به سازمان ملل با گیر پدرسون، نماینده ویژه این سازمان در سوریه دیدار و تاکید کرد ریاض از امنیت، ثبات و تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند و رفاه را برای مردم این کشور می‌خواهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار