ایران محور گفتگوی نتانیاهو و بایدن در نیویورک

نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راست‌گرای رژیم صهیونیستی از زمانی که قدرت را بار دیگر در سرزمین‌های اشغالی در دست گرفته موفق به دیدار حضوری با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نشده است. با این حال، هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک فرصتی مناسب برای دیدار میان دو طرف بود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن و نتانیاهو امروز (چهارشنبه) نخستین دیدار چهره به چهره خود را برگزار خواهند کرد که نخستین دیدار دو طرف از زمان به قدرت رسیدن نتانیاهو در ماه دسامبر به شمار می‌شود. 

منابع مطلع می‌گویند محور اصلی دیدار دو طرف ایران و نیز عادی سازی روابط با عربستان سعودی خواهد بود. 

بایدن تاکنون به دلیل اقدامات کابینه راستگرای نتانیاهو در اصلاح ساختار قضایی رژیم صهیونیستی که با واکنش تند صهیونیست نشینان همراه بوده است از دعوت نخست وزیر این رژیم به کاخ سفید اجتناب کرده بود. این دیدار برخلاف دیدار‌های پیشین مقامات ارشد دو طرف، به جای کاخ سفید قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شود. 

مقامات آمریکایی می‌گویند انتظار می‌رود بایدن در این نشست با نتانیاهو پیرامون اصلاحات در ساختار قضایی اسراییل نیز گفتگو کند. تلاش برای مهار برنامه هسته‌ای ایران و احتمالات پیرامون عادی سازی روابط میان تل آویو و ریاض از جمله دیگر محور‌های گفتگوی دو طرف است. 

درحالی که بایدن از دیدار با نتانیاهو در کاخ سفید اجتناب می‌کند، وی در ماه ژوئیه در کاخ سفید میزبان اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور رژیم صهیونیستی به مناسبت ۷۵ امین سالگرد تاسیس این رژیم منحوس بود. 

مقامات آگاه می‌گویند گفتگو‌های ۳ جانبه میان آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی پیرامون عادی سازی روابط انجام شده است که طبق آن ریاض در ازای روابط با تل آویو، امتیازات امنیتی از واشنگتن دریافت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار