سکونتگاه‌های غیررسمی از مشکلات اصلی کلانشهرهاست

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی از مشکلات اصلی کلانشهرهاست.

سیدکمال الدین میر جعفریان امروز در ششمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها و دومین اجلاس مشترک معاونین شهرسازی و معماری شهرداری‌ها که با محوریت شهرهای ایمن و پایدار و همه شمول در دانشگاه محقق اردبیلی در حال برگزاری است، گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی و ترافیک کلانشهرها ناشی از عدم توجه به مختصات شهر پایدار است و شهر پایدار باید پاسخگوی اقتصاد، سیاست، اجتماع و محیط زیست باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی دقیق مشکلات کلانشهرها افزود: در این نشست انتظار می‌رود ضمن آسیب‌شناسی دقیق از مشکلات کلانشهرها نسخه‌ای اجرایی و علاج‌بخش تدوین شود و شهر با یک مبنای اقتصادی خوب دارای مدیریت پایدار باشد.

به گفته او، تراکم زیاد و از دست رفتن کاربری‌های عمومی و سرانه‌ها برای شهر مضر است و نقشه و طرح جامع باید در عمل مورد اقدام قرار بگیرد. علاوه بر این در این نشست‌ها باید در کارگروه‌های تخصصی چالش‌های مدیریت شهری بررسی شود.

میر جعفریان با بیان اینکه غفلت از مشکلات شهرهای کوچک ، مشکلات کلانشهرها را افزوده است، گفت: بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد شهرها را حاشیه‌نشینی تشکیل می‌دهد و امروز شهرهای کوچک خالی بر مشکلات و چالش‌های کلانشهرها اضافه شده است.

او افزود: ایجاد تراکم سفر در یک با چند نقطه مانع توزیع ترافیک می‌شود و برای رفع این مشکل باید چیدمان‌ها در طرح‌های تفصیلی مورد توجه قرار گیرد و بعدا چیزی به آن افزوده نشود.

معاون استاندار اردبیل تصریح کرد: در چنین اجلاسی می‌توان برای درد شهرها درمان یافت نه در داخل اتاق‌ها و جلسات و در این راستا از نخبگان و کسانی که در این زمینه تجربه عملی دارند باید استفاده کنیم.

میرجعفریان ادامه داد: از مجلس انتظار داریم قوانین و مقررات شهرسازی را به روز کند و نحوه توزیع اعتبار بر اساس شاخص جمعیتی با حرکت انقلابی برطرف شود ، تا این مبنا وجود دارد مشکلات شهرها حل نخواهد شد و توزیع اعتبار نباید بر اساس جمعیت باشد و اصلاح این رویه به تصمیم‌گیری کلان نیاز دارد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.