آغاز کشت پاییزه گندم در مزارع آذربایجان غربی

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بهترین زمان کشت برای گندم ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان قبل از وقوع بارندگی‌های پاییزه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با  خبرنگاران با بیان اینکه بهترین زمان کشت برای گندم آبی ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان و برای گندم آبی از اوایل مهر تا ۳۰ مهر، قبل از وقوع بارندگی‌های پاییزه است افزود: برنامه ابلاغی برای کشت گندم آبی در سال زراعی جاری در حدود ۹۰ هزار هکتار و برای گندم دیم ۳۰۳ هزار و ۲۰۰ هکتار است.

خسرو شهبازی افزود:  از مجموع مزارع گندم دیم استان، ۱۸۹ هزار هکتار در قالب طرح جهش تولید در دیم زار‌ها کشت می‌شود که در این طرح مراحل کشت تا برداشت محصول زیر نظر کارشناسان جهادکشاورزی خواهد بود و علاوه بر یارانه بیمه محصول، کود مایع یارانه‌ای هم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ۱۱ هزار و ۱۵۷ تن بذر اصلاح شده گندم آبی و ۱۳ هزار و ۷۰۵ تن گندم دیم در طبقات پرورشی ۳، مادری و گواهی شده تولید شده و آماده توزیع بین زارعین استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ارقام گندم آبی مورد استفاده زارعین در مزارع استان شامل رقم پیشگام، حیدری، حیران، میهن، زرینه و ارقام دیم نیز شامل ارقام باران، واران، صدرا، آذر ۲، هشترود، هما است.

شهبازی افزود: مهمترین عوامل در دستیابی به عملکرد مطلوب، استفاده از بذر اصلاح شده، رعایت تاریخ کشت، تراکم مناسب و تناوب زراعی، اجرای کشاورزی حفاظتی و تغذیه مناسب است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کود شیمیایی مورد نیاز کشت پاییزه در مراکز عرضه تامین شده و کشاورزانی که تمایل به استفاده از کود همزمان با کشت محصول را داشته باشند، می‌توانند آن را از مراکز خریداری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.