پیشنهاد وزیر کار برای اختصاص بخشی از کتاب‌های درسی به تکریم سالمندان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش نرخ پیری در کشور خواستار بازتعریف اصطلاحات بازنشستگی شد.

سید صولت مرتضوی وزیر کار در جلسه شورای ملی سالمندان در وزارت کار که صبح امروز در وزارت کار برگزار شد، اظهار کرد: باید شوای عالی سالمندان اعضای ثابتی داشته باشد که امکان حضور در رجبیان را داشته باشند و باید متناسب با ماموریت اعضای سازمان‌ها و دستگاه‌ها دعوت شوند.

وی افزود: عبور از سنین نوجوانی و جوانی میانسالی جز ذات طبیعت انسان است و بالعکس و ۹۰ درصد جمعیت کشور سالمندی را تجربه می‌کنند.

مرتضوی تاکید کرد: بحران سالمندی یکی از موضوعاتی است که باید دنبال شود نرخ امید به زندگی در کشور از ۵۷ به ۷۵ سال رسیده است که این افتخار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امروز نرخ پیری کشور افزایش یافته است و اصطلاحات بازنشستگی در کشور باید بازتعریف شود. باید به گونه‌ای باشد که کسی در سنین ۶۵ تا ۷۰ سالگی به آن‌ها پیر نگوییم بلکه از آن‌ها به نام سالمندی جوانی تعبیر کنیم.

وی افزود: یکی از مسائل مهم دیگر تکریم سالمندان است و اگر قرار است از بحران صحبت کنیم باید از بحران جوانی جمعیت و جمعیت سخن بگوییم و رسانه‌ها، متون درسی و صدا سیما نیز باید به مساله تکریم سالمندان و بزرگان بپردازند.

وی ادامه داد: سالمندان معیشت می‌خواهند و نباید با سالمندان طوری برخورد کنیم که نگاه او با جیب دیگران باشد.

وی تاکید کرد: امروز عمده سالمندان ما که بالای ۷۰ سال هستند یا تحت پوشش صندوق‌ها و یا تحت حمایت مراکز حمایتی هستد. صندوق‌ها باید به وظایف خود عمل کنند و در حوزه معیشت باید توجه جدی داشته باشیم.

مرتضوی ابراز کرد: در حوزه تکریم بازنشتگان و سالمندان باید فرهنگ سازی کرد و دستگاه‌های متولی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در بحث سلامت بینه پایه و تکمیلی برای همگان و سالمندان وجود دارد و بخش اعظمی از آن در حوزه مراکز درمانی دولتی است و در این حوزه باید کمک کنیم به سالمندان.

 وزیر کار ابراز کرد: متون دروس از مقطع ابتدایی در هر پایه باید به تکریم بازنشستگان و بزرگان بپردازید و ملکه ذهن شود.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه نکات خوبی در این نششت مطرح شد؛ گفت؛ گفت؛ در خصوص سند راهبردی؛ مجموعه‌های حامی سالمندی نکات خوبی را مطرح کردند به لطف خدا در این دولت دو بار هم این جلسات را برگزار کردیم. ان شالله نکات اصلی و خروجی این جلسات به بهبود وضعیت سالمندی در کشور کمک کند.

قادری با بیان اینکه آخرین سرشماری نفوس و مسکن باید هدفمند و همسو انجام شود. گفت: ما از سال ۹۵ دقیقاً نمی‌دانیم که با چه آماری مواجه هستیم. با داشتن آمار‌ها به خوبی می‌توانیم در خصوص میزان و شیوع معلولیت‌ها پیش‌بینی‌های بهتری انجام دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار