راه‌اندازی سیکل ترکیبی نیروگاه برقی شهید کاوه قائن به کجا رسید؟

راه‌اندازی مرحله دوم نیروگاه برقی شهید کاوه قائن به سرمایه‌ای ۳۰۰ میلیون یورویی نیاز دارد که هنوز این اعتبار تأمین نشده است.

کاظمی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شامل توربین‌های گاز می‌شوند که بخش سیکل ترکیبی نیروگاه برقی شهید کاوه قاین، مرحله دوم این نیروگاه است و هنوز کار راه‌اندازی آن آغاز نشده است.

او افزود: افتتاح بخش سیکل ترکیبی این نیروگاه به حدود ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد و هنوز تأمین نشده که نحوه کار آن به این صورت است که در این نیروگاه بخشی از انرژی حرارتی که از قسمت اگزوز توربین گازی خارج می‌شود را به جای هدر رفتن، جذب کرده و مجددأ از آن نیروی برق تولید می‌کند.

کاظمی بیان کرد: با راه‌اندازی سیکل ترکیبی نیروگاه برقی شهید کاوه قائن می‌توانیم از این روش به اندازه مصرف برق استان بدون استفاده از سوخت بیشتری، تولید برق داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان ادامه داد: شرکت ما بهره برداری از نیروگاه‌های گازی استان خراسان بزرگ را بر عهده دارد که در ابتدا در مشهد افتتاح و از سال ۹۹ از مشهد به قائن منتقل شد و نیروگاه گازی قاین و نیروگاه شهید کاوه قائن مورد بهره‌برداری شرکت ما قرار گرفت.

او عنوان کرد: هم اکنون در نیروگاه برقی شهید کاوه ۴ توربین گازی که قدرت اسمی هر کدام ۱۵۷ و نیم مگاوات است وجود دارد که دو تای آن می‌تواند برق استان را پوشش دهد و در زمان‌های پیک مصرف از هر چهار توربین استفاده و مازاد برق به بقیه استان‌ها منتقل می‌شود که البته همیشه تولید برق مازاد نداریم.

کاظمی اظهار کرد: نیروگاه گازی کوچک قایین نیز ۳ واحد f۵ قدیمی دارد که در سال‌های ۶۷ و ۷۳ جایگزاری شده و وظیفه آن تثبیت ولتاژ و برق روی سطوح پایین‌تر در استان است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان ادامه داد: در بخش برق اگر حادثه‌ای پیش بیاید که منجر به قطعی کل شبکه‌ها شود هم نیروگاه‌ها و هم مصرف کننده از بخش مصرف خارج می‌شوند که خوب خود نیروگاه‌ها برای شروع دوباره به برق نیاز دارند و در این جهت نیروگاه ۷۵ مگاواتی قایق می‌تواند شبکه‌ها را بدون استفاده از برق راه اندازی کند و برق را برای راه‌اندازی نیروگاه کاوه و دیگر نیروگاه‌های استان‌های اطراف ارسال کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.