انتقال ۴۴ میلیون مترمکعب آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی می گوید: برای کمک به احیای دریاچه ارومیه ۴۴ میلیون مترمکعب آب از سد سیلوه به این دریاچه انتقال یافت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از انتقال ۴۴ میلیون مترمکعب آب از طریق سد سیلوه به دریاچه ارومیه خبر داد و با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای احیای دریاچه ارومیه از طریق احداث سد سیلوه و کانال انتقال آب جلدیان گفت: سالانه ۴۴ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد و از طریق تونل جلدیان به طول یک هزار و ۱۸ متر وارد کانال بتنی انتقال آب به طول تقریبی ۲۳ کیلومتر شده و از آنجا وارد مخزن سد چپرآباد شده و سپس از طریق رودخانه گدار وارد پهنه دریاچه ارومیه می‌شود.

مجید رستگاری ادامه داد: سد مخزنی سیلوه پیرانشهر در مسیر رودخانه لاوین با آورد سالانه ۲۲۰ میلیون مترمکعب احداث شده است. 

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه با شروع حفاری تونل انحراف آب در سال ۱۳۸۰ شروع شد، افزود: با اتمام خاکریزی بدنه سد در اواخر ۱۳۹۵، آبگیری سد در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ انجام گرفت. 

رستگاری تامین آب کشاورزی حدود هفت‌هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت‌های پیرانشهر و جلدیان و سروکانی، تامین سالانه ۱۸ میلیون مترمکعب آب شرب شهرستان پیرانشهر، تولید سالانه ۱۳.۲ گیگاوات ساعت برق، جلوگیری از فرسایش و تحلیل رفتن زمین‌های کشاورزی از طریق احداث شبکه‌های آبیاری تحت‌فشار مدرن و رونق گردشگری را از اهداف دیگر اجرای این پروژه برشمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.