دولت مکلف به تامین منابع موردنیاز بسیج برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی شد

مجلس، دولت را مکلف به تامین منابع و پشتیبانی‌های لازم از بسیج در مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی در فضای حقیقی و مجازی کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم، بند الحاقی (یک) ماده ۱۰۲ این لایحه را با ۱۷۹ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

در بند الحاقی یک آمده است: به منظورتقویت ّکمی و کیفی بسیج مستضعفین و اجرای فرمان اعتلای بسیج و نقش آفرینی بیشتر نیرو‌های مردمی درتمامی عرصه‌های گام دوم انقلاب اسلامی (از جمله امنیت، دفاع، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی) دولت مکلف است با تأمین منابع و پشتیبانی‌های لازم در طول اجرای برنامه نسبت به موارد ذیل اقدام نماید:

-۱ جذب، آموزش، سازماندهی، حفظ انسجام و نقش آفرینی تا تحقق بسیج ده‌ها میلیونی

-۲ مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی در فضای حقیقی و مجازی

-۳ ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و کمک به مقابله با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی با تأمین بستر‌های لازم و ظرفیت‌های مردمی

-۴ ارتقای ّکمی و کیفی نقش و فعالیت‌های بسیج با تعامل دستگاه‌های اجرائی ذیربط از بسیج اقشار و متخصصین و برنامه‌های امنیت مردمی محله محور، امداد و نجات، هسته‌های علمی، مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان و تعمیق و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و حفظ آثار آنان و گسترش اردو‌های راهیان نور و پیشرفت کنگره‌ها و یادواره‌های شهدا

-۵ توسعه و مشارکت بسیج سازندگی در کمک به دولت در امر محرومیت زدایی، اقتصاد مقاومتی، اشتغال و سازندگی مناطق محروم و روستا‌های کشور

۶- ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای رده‌های مأموریتی بسیج

دکترمحمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این بند، گفت: ۶ بندی که در اینجا نوشته شده به گونه‌ای است که نگران هستیم ۵ سال تمام شود، اما چیزی دست بسیج را نگیرد (بسیج نفعی نداشته باشد)، بند‌ها به گونه‌ای نوشته شده که ظاهر آن خیلی خوب است، اما امیدواریم در عمل کمکی به بسیج شود.

همچنین نمایندگان بند (ت) ماده ۱۰۲ این لایحه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع کردند که رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه بیان کرد: با دوستان ستاد کل هم صحبت کردیم بعضی از آن‌ها به اصلاح و برخی دیگر نیاز به اضافه شدن دارند، حوزه نظام وظیفه نکات قابل توجهی دارد و ستاد کل نیز نظراتی در این زمینه دارد. قبلا نیز بیان کردیم که باید مقداری گره گشایی در این زمینه انجام شود به همین دلیل بند (ت) را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم.

براساس این گزارش بند ارجاعی به شرح زیر است: 

ت- ستادکل نیرو‌های مسلح موظف است به منظور تحکیم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده بهینه از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد، تعالی و توانمندسازی و افزایش مهارت‌های آن ها، نسبت به تدوین ساز وکار بهینه سازی و استحکام بخشی نظام خدمت وظیفه عمومی اصلاح مقررات ذیربط از جمله کاهش مدت خدمت وظیفه عمومی، کاهش نیاز به سرباز از طریق جایگزینی سایر عضویت ها، کاهش نیاز به خدمت پیوسته سربازان و پاره وقت نمودن خدمت سربازی برای بخشی از مشاغل سربازی به همراه الزامات آن اقدام کند و آن را به تصویب فرمانده معظم کل قوا برساند.

در طول سال‌های اجرای برنامه مشمولان دارای سه فرزند و بیشتر و مشمولان بالای سی و پنج سال دارای دو فرزند از خدمت سربازی معاف می‌باشند. ستاد کل نیرو‌های مسلح مکلف است در راستای تعیین تکلیف مشمولان غایب به نحوی برنامه ریزی نماید که وضعیت مشمولان غایب مشخص شود.

همچنین نمایندگان به بررسی بند (ج) ماده ۱۰۲ لایحه پرداختند و آن را با ۱۵۹ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

در بند (ج) آمده است: وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح مجاز است نسبت به مولد سازی اموال غیرمنقول خود اقدام و منابع حاصله را پس از گردش خزانه و در قالب موافقت نامه متبادله با سازمان، مطابق با برنامه‌های مصوب ستاد کل نیرو‌های مسلح صرف تقویت و توسعه زیر ساخت‌های صنایع دفاعی نیرو‌های مسلح نماید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار