چرم نوشته‌های دوره ساسانی در غار زل دلیجان کشف شد

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، از کشف چرم نوشته‌های دوره ساسانی به خط پهلوی ساسانی در غار زل شهرستان دلیجان خبر داد.

حسین محمودی معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: فصل اول کاوش باستان‌شناسی غار زل دلیجان آغاز شده که تاکنون آثاری از چرم نوشته‌های دوره ساسانی به خط پهلوی ساسانی به دست آمده است.

وی افزود: بر اساس نتایج بررسی‌ها و کاوش‌های صورت گرفته، این غار نقش پناهگاه و نگهداری اشیاء با ارزش را در اوایل ورود اسلام به ایران داشته و برخی از آثار دوره ساسانی در این غار نگهداری می‌شده است.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: غارها یکی از مکان‌های استقراری انسان در طول تاریخ محسوب می‌شوند و این گونه عارضه‌های طبیعی که در طول تاریخ به نوعی مورد استفاده و یا استقرار انسان بوده‌اند، غارهای تاریخی محسوب می‌شوند.

محمودی با اشاره به اینکه، غار تاریخی زل در شهرستان دلیجان از جمله مکان‌های تاریخی استان مرکزی است، اظهار کرد: این غار در حال حاضر توسط محمدرضا نعمتی از اعضای هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی در دست کاوش است.

وی توضیح داد: در این غار تاریخی، بقایای یک استخر مصنوعی و دست ساخته بشر به دست آمده که به منظور ذخیره و بهره‌برداری آب ایجاد شده بود.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: خشت‌های خام و داده‌های سفالی، تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در این فصل کاوش غار زل است که در دست بررسی و مطالعه است.

دلیجان در نوار جنوبی استان مرکزی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.