راویز در اوج خشکسالی طلای سرخ تولید می‌کند

نخستین جشنواره زعفران با حضور دکتر سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور امروز جمعه به میزبانی راویز برگزار شد .

راویز دهستانی محروم در ۷۰ کیلومتری رفسنجان است که در اوج خشکسالی‌ها بیش از ۲۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران در رفسنجان را به خود اختصاص داده و در هر هکتار مقدار قابل توجهی زعفران تولید می‌کند.

 بیش از ۴۵ هکتار سطح زیرکشت زعفران در رفسنجان وجود دارد که به گفته فرماندار رفسنجان ۴۰ درصد این مساحت زعفران در راویز وجود دارد.

راویز دهستانی کوهستانی و خوش آب و هوا دارای ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی است و جمعیت بالای دو هزار نفر در این خطه زندگی می‌کنند.

با اینکه۴۰ شهید از این دهستان تقدیم اسلام و انقلاب شده و به برکت خون‌های ریخته شده این مظلومان رسیدگی‌های دولت به مردمان شهید پرور این خطه ناچیز است و محرومیت در آن جار می‌زند و از حداقل‌ترین امکانات زندگی محروم هستند و کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌ها هم دردی مضاعف و باعث شده مردم به شهر‌ها مهاجرت کنند و تعداد کمی از افراد در راویز بمانند و محل زادگاه خود را با کشت‌های زعفران، گردو و بادام، به، سیب و ... حفظ کنند.

از آنجایی که مردم سختکوش و زحمتکش راویز این طلای سرخ را در شرایط ناپایداری تولید و روانه بازار می‌کنند نخستین جشنواره این محصول امروز با حضور دکتر سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهوری و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

فرماندار رفسنجان در مراسم جشن طلای سرخ راویز گفت: رفسنجان دارای پتانسیل‌های پسته، مس، زعفران، پرورش اسب، گردشگری و ... است که می‌توان در توانمند ساختن مردم در این حوزه‌ها به ارتقا شهرستان کمک کرد.

 حسین رضایی معتقد است با کشت‌های جایگزین شامل زعفران، گل محمدی، زرشک و عناب در زمان کم آبی می‌توان محصولاتی با ارزش افزوده بالایی تولید کرد.

وی با اشاره به اینکه آب منطقه راویز شیرین است ادامه داد: اگر سه محصول زرشک، زعفران و عناب با این آب کشت شود می‌توان با صادرات این محصولات ارزآوری بالایی برای کشور ایجاد کرد.

برچسب ها: زعفران ، محروم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار