مصرف ویتامین C شاه کلید پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: مصرف میوه‌ها و مرکبات دارای ویتامین C نقش موثری در افزایش سطح ایمنی و کاهش ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی دارد.

نقیایی مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از بیماری‌های شایع این روز‌ها آنفولانزا و سرماخوردگی هستند که جزء بیماری‌های ویروسی محسوب می‌شوند و شخص را چند روز درگیر می‌کنند همچنین با توجه به شدت این بیماری‌ها می‌توانند عوارضی را برای مدت طولانی برای بیمار به همراه داشته باشند.

او بیان کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در پیشگیری از این گونه بیماری‌های ویروسی افزایش سطح ایمنی بدن افراد است که ابتلا به این بیماری‌ها کاهش یابد.

متخصص تغذیه تصریح کرد: از عوامل موثر در ارتقاء سطح ایمنی افراد استفاده از فاکتور‌های تغذیه‌ای موثر و مفید است همچنین مصرف ویتامین C در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار تاثیر دارد و از اهمیت فراوانی برخوردار است.
 
نقیایی اظهار داشت: ویتامین C در میوه‌ها و مرکبات به فراوانی یافت می‌شود و این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود به همین دلیل باید روزانه مصرف شود و سایر گزینه‌ها که منبع این ویتامین هستند شامل شلغم، توت فرنگی و گوجه فرنگی است.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بیان کرد: در کنار ویتامین C ویتامین D نیز امروزه برای افزایش سطح ایمنی بدن مطرح است که از تابیدن مستقیم نور خورشید به بدن و با استفاده از مکمل آن برای انسان تامین می‌شود.

 او گفت: همه افراد بزرگسال باید ویتامین D مصرف کنند به خصوص در این فصل که بروز این گونه بیماری‌ها افزایش می‌یابد و افراد از این ویتامین به صورت دوز ماهیانه هر ماه ۵۰ هزار واحد بین المللی استفاده کنند.

متخصص تغذیه تصریح کرد: ویتامین D در کبد ذخیره می‌شود و به تدریج مورد استفاده بدن قرار می‌گیرد که در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا نیز موثر است.

نقیایی با اشاره به نقش دمنوش‌ها در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا ادامه داد: بعضی ترکیبات مانند مصرف دمنوش‌های گیاهی نیز در کنترل و پیشگیری این بیماری‌ها موثر هستند.

متخصص تغذیه تصریح کرد: مصرف مداوم آویشن در این بیماری‌ها در دفع ویروس‌ها از بدن موثر است، زیرا دمنوش‌ها به صورت مایع مصرف می‌شوند و باید در بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا مایعات بیشتری استفاده کرد که ترکیبات سمی از بدن خارج شود.

او با تاکید بر خواص ضد التهاب زنجبیل بیان کرد: دمنوش زنجبیل به عنوان یک فاکتور موثر دیگر که دارای خواص ضدالتهاب است منجر به کاهش گلو درد و سرفه می‌شود.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطرنشان کرد: دمنوش نعنا نیز دارای خواص ضد التهاب، ضد میکروب و حاوی آنتی اکسیدان است که سبب کاهش علائم بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.

او اظهار داشت: مصرف شلغم نیز یک گزینه مناسب برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌های ویروسی است همچنین دارای خواص نرم کنندگی سینه، کاهش علائم و بهبود سرفه است و ترکیب آن با عسل بسیار موثر است.

متخصص تغذیه ادامه داد: ترکیب آبلیمو و عسل نیز برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است که با توجه به اینکه این موارد منبع خوب ویتامین C هستند، ترکیب آن‌ها ضد سرفه نیز است.

 او بیان کرد: ترکیب آبلیمو و عسل در بهبود علائم گلو درد، کاهش التهاب گلو و بهبود زخم‌های ایجاد شده ناشی از این بیماری‌های ویروسی موثر است همچنین سبب تسریع بهبودی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار