سینما انقلاب ارومیه تعطیل شد/خلف وعده حوزه هنری آذربایجان غربی

سینما انقلاب ارومیه که قرار بود امسال در ۴ ماه توسط حوزه هنری مرمت و بازسازی شود تعطیل شده و هم اکنون این شهر تنها دو سینمای فعال دارد.

از مجموع ۲۴ سینمای موجود آذربایجان غربی تنها چهار سینما فعال بود که از سه سینمای فعال ارومیه سینمای انقلاب ارومیه نیز به جای مرمت و بازسازی امروز تعطیل و بلاتکلیف رها شده است.

هم اکنون به جز ارومیه و خوی تمام شهر‌ها فاقد سالن سینما بوده و سه سینمای ارومیه نیز به دلیل مشکلات متعدد به خصوص فرسوده بودن، نبود تجهیزات و… جوابگوی نیاز مخاطب نیستند و امروز از همین سه سینمای ارومیه نیز سینما انقلاب به بهانه مرمت امروز تعطیل و بلاتکلیف مانده است و مخاطبان این سینما‌ها نیز از سر ناچاری به صندلی که فرسوده سینما‌ها پناه آورده‌اند یا جزو افرادی هستند که هنوز دل به توسعه سینما‌های استان خوش کرده‌اند.

نکته قابل تأمل اینکه به طور متوسط قدمت تمام سینما‌های استان به بالای ۶۰ سال می‌رسد که نشان دهنده فرسوده و غیرقابل استفاده بودن آنهاست و بر اساس اعلام مسئولان ذیربط در این حوزه تعمیرات سینما‌ها جوابگو نبوده و نیاز مخاطب را جبران نمی‌کند.

تاریخ نمایش اولین فیلم در سینما‌های آذربایجان‌غربی به سال ۱۳۱۰ بر می‌گردد یعنی زمانی که سینما «ایران» در خوی با ۳۱۵ صندلی به عنوان اولین سینمای استان فعالیت خود را آغاز کرد.

شهرستان ارومیه به عنوان مرکز استان ۳۰ سال پس از این تاریخ صاحب سینما شد به طوری که سینما آزادی ارومیه در سال ۱۳۴۰ با نام تخت جمشید، سینما انقلاب در سال ۱۳۴۲ و سینما ایران ارومیه در سال ۱۳۴۴ به بهره برداری رسیدند.

بعد‌ها نیز سینما‌های فرهنگ و تربیت در ارومیه، قدس در اشنویه، وحدت در بوکان، فرهنگ در پیرانشهر، میهن و آسیا در خوی، قدس در سردشت، سعدی در سلماس، بهمن در شاهین دژ، قدس در ماکو، تربیت در مهاباد، انقلاب در میاندوآب و فرهنگ و ایران در نقده فعالیت خود را در مجموع با ظرفیتی بالای ۱۱ هزار نفر صندلی (به ازای هر هزار نفر جمعیت چهار صندلی) آغاز کردند.

فرهنگ و نیاز فرهنگی یکی از اساسی‌ترین نیاز‌ها و دغدغه‌های امروز مردم است واین نکته نیز بار‌ها و بار‌ها در فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره شده است تا جایی که رهبر معظم انقلاب امر فرهنگ را در کنار اقتصاد به عنوان شعار سال بار‌ها انتخاب در این زمینه تاکید داشته‌اند.

سینما انقلاب ارومیه یکی از فعال‌ترین سینما‌های این کلان شهر مرزی در چند دهه گذشته بود که به علت فرسودگی بافت ساختمانی و تجهیزات رفاهی و سینمایی آن از ابتدای سال جاری برای مرمت و بازسازی تعطیل شده و هم اکنون نیز این روند ادامه دارد، این سینما در سال ۱۳۳۸ شمسی به نام نیاگارا در یک سالن به ظرفیت ۶۰۰ نفر فعالیت خود را در ارومیه آغاز کرد.

پروژه تجهیز و مرمت «سینما انقلاب» شهرستان ارومیه از ۱۷ تیر سال جاری با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان با مشارکت حوزه هنری آذربایجان غربی و مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری آغاز شده و قرار بود در ۴ ماه مرمت و بازسازی شود، اما این سینما به جای مرمت تعطیل شده است.

هوشمند قره باغ رئیس حوزه هنری اسبق ارومیه اوایل سال جاری با اشاره به اهمیت تأمین و تخصیص اعتبار مورد نیاز جهت ترمیم این سینما در شهرستان ارومیه اعلا کرده بود: در صورت تأمین اعتبارات لازم و بر اساس برنامه ارائه شده سینما انقلاب ارومیه در قالبی مدرن آماده ارائه خدمات سینمایی برای مردم ارومیه است.

 وی در این زمینه افزوده بود، تعویض و نصب سقف آکوستیک، نصب دیوارپوش آکوستیک، تعویض صندلی‌ها، استفاده از سیستم‌های روشنایی، صوتی و تصویری مدرن و نصب کفپوش‌ها در کنار ایجاد «نگارخانه و نمایشگاه کتاب» در این مکان برنامه‌های بازسازی سینما انقلاب ارومیه است که در صورت تأمین اعتبارات لازم تا چهار ماه آینده این سینما به بهره برداری می‌رسد.

رئیس حوزه هنری اسبق ارومیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست‌های حوزه هنری در بازسازی سینما‌های کشور اضافه و عنوان کرده بود: شهرستان ارومیه یکی از نخستین شهر‌های ایران در استفاده از محیط‌های سینمایی است که در همین راستا بیش از این نیز حوزه هنری در پنج سال گذشته در راستای مرمت و تجهیز سینماها؛ سینما ایران و پردیس سینمایی مهر ارومیه را با ۹ سالن مدرن سینمایی بازسازی و در اختیار مردم گذاشته است.

اما هنوز این وعده‌ها محقق نشده و از سه سینمای فعال ارومیه سینما انقلاب ارومیه نیز تعطیل و بلاتکلیف باقی مانده است.

منبع: مهر

برچسب ها: سینما ، حوزه هنری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.