۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشارخون در همدان تحت درمان هستند

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان گفت:اکنون ۳۰ هزار بیمار دیابتی و ۷۰ هزار بیمار دارای فشار خون در استان تحت مراقبت و درمان هستند.

راضیه سادات میر معینی گفت: بر اساس برنامه ریزی وزارت بهداشت، طرح غربالگری دیابت و فشار خون بالا از آبان امسال اجرا می‌شود و در این بررسی به غربالگری و گردآوری، پردازش و تحلیل داده‌های مهمترین عامل خطر دیابت و فشارخون بالا پرداخته می‌شود.

او گفت: استان همدان نیز پیرو برنامه کشوری به این طرح بسیج ملی ورود کرده و در حال فراهم آوردن بستر انجام پویش یک دوره دوماهه غربالگری تا ۲۰ دی ماه است که امید می‌رود با انجام این پویش شاهد پوشش کاملتری از غربالگری و مراقبت بیماران باشیم.

مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان گفت: یکی از مهمترین نماد‌های پیشرفت هر کشوری، بهبود شاخص‌های مربوط به سلامت است و از بهترین و منطقی‌ترین راه‌های ارتقای سطح سلامت پیشگیری از بیماری‌ها است.

میرمعینی با بیان اینکه پیشگیری در سه سطح تعریف و تقسیم بندی می‌شود گفت: اولین، مؤثرترین و کم هزینه‌ترین پیشگیری در سطح اول ایجاد می‌شود که طی آن آحاد جامعه با داشتن سبک زندگی مروج سلامت و با تاکید و توجه به تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت کافی، آرامش فکری، دوری از استرس و نظایر آن می‌توانند میزان خطرات این بیماری‌ها را کاهش داده و از پیشرفت آن‌ها پیشگیری کنند.

او گفت: سطح دوم پیشگیری در زمانی است که روند بیماری و ناتوانی و آسیب به موقع تشخیص داده شده و با اقدامات مناسب بتوان روند آن را کُند یا به طور کلی مسیر پیشرفت آن را متوقف کرد.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان گفت:پیشگیری سطح سوم البته سخت و پُرهزینه است و تلاش می‌شود تا بیماری ناتوانی و عوارض کمتری برجا بگذارد.

میرمعینی گفت: دیابت و پرفشاری خون با این که در سطح اول پیشگیری اهمیت می‌یابد و روش‌های سالم زندگی یا همان سبک زندگی سالم تا حد زیادی از بروز آن‌ها پیشگیری می‌کند، اما به عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و به عنوان «ام الامراض» مطرح هستند.

او گفت:طبق تحقیقات علمی و به گفته آگاهان به آثار منفی این بیماری ها، دیابت و فشار خون بالا عاملی برای بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم به شمار می‌روند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان گفت: این ۲ بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی همچون حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو، هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کند.

میرمعینی گفت: پیشگیری سطح دوم یعنی شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این ۲ بیماری، می‌تواند روند پیشرفت آن را کُند کرده و زندگی هزاران نفر و تعداد بیشتری از خانواده‌ها را نجات دهد و در هزینه‌های مربوط به سلامت صرفه جویی کند.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.