۹۰ درصد مرگ و میر‌ها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: ۹۰ درصد از کل مرگ‌و‌میر‌ها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ دلیل مرگ‌های زودرس بیماری‌های غیرواگیر باشد.

یکی از مشکلات اساسی ما در حال حاضر درمان محوری است و باید به سوی سلامت محوری و پیشگیری محوری حرکت کنیم. سلامت از مراقبان بهداشت و بهورزان آغاز می‌شود و تا پزشکان ادامه دارد، اما همه دستگاه‌ها باید برای ارتقای سلامتی افراد همکاری کنند.

۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایران فشار خون دارند که آمار قابل توجهی است، اما برخی از افراد حتی یک بار نیز فشار خون خود را بررسی نکرده اند و ۶۰ درصد افراد مبتلا به پرفشاری خون از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند. همچنین ۳۰ هزار مرگ در کشور سالانه بر اثر دیابت رخ می‌دهد در حالی که ۳۰ درصد از افراد از ابتلا به آن بی‌خبرند.

در این راستا پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ۱۴۰۲ با شعار آگاهی زودتر، مراقبت مؤثرتر و با هدف پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در سراسر کشور آغاز شده است.

به همین مناسبت کمیته‌ای متشکل از معاون بهداشت و معاونین فنی و اجرایی و مدیران شبکه‌های بهداشت شهرستان اسلامشهر، ری و مرکز بهداشت جنوب تهران و مدیران گروه‌های فنی، همراه با متولی برنامه، گروه غیرواگیر حوزه معاونت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شد.

 علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه، درخصوص اهمیت پویش ملی سلامت، گفت: حدود ۹۰ درصد از کل مرگ و‌میر‌ها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۵، میزان ۹۰ درصد DALY (مقیاسی که تاثیر بیماری، ناتوانی و مرگ و میر را با اندازه گیری مدت زمان زندگی با معلولیت و زمان از دست رفته از عمر به علت مرگ زودرس را با هم می‌سنجد) کشور مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر خواهد بود که دیابت و فشارخون بالا از مهم‌ترین بیماری ها‌ی موثر در این شاخص خواهد بود.

سپس  تاملی، معاون فنی معاون بهداشت نیز ضمن تاکید بر لزوم همکاری تمامی گروه‌های فنی و اجرایی برای رسیدن به هدف مطلوب در اجرای پویش در خصوص تشکیل ۴ کمیته علمی و فنی با مدیریت دکتر آزیتا کریمی، کمیته‎ پشتیبانی با مدیریت دکتر محمد رضا قیوم زاده، معاون اجرایی، کمیته آموزشی با مدیریت دکتر نجمه الملوک امینی و کمیته پایش و ارزشیابی با مدیریت دکتر جمشید معتمد توضیحاتی را بیان کرد.

در ادامه کریمی، رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت نیز به نکات مهم دستورالعمل پویش اشاره کرد و افزود: جمعیت هدف این پویش افراد بالای ۱۸ سال هستند که در مناطق روستایی، شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و ۹۳ شهر مجری برنامه «سلامت خانواده» که جمعیتی بالغ بر ۲۶ میلیون نفر هستند با پوشش ۱۰۰ درصد تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: مراقبان سلامت در تمام واحد‌های بهداشتی و درمانی، به نحوی که طی روز‌های آینده اعلام خواهد شد آماده ارزیابی وضعیت سلامت و انجام مداخلات لازم و ارائه آموزش‌های مناسب به مردم خواهند بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار