ده‌ها هزار اسپانیایی علیه عفو مقام‌های جدایی‌طلب کاتالان تظاهرات کردند

ده‌ها هزار نفر از مردم اسپانیا روز یکشنبه علیه طرح پدرو سانچز نخست وزیر موقت این کشور برای عفو مقام‌های جدایی‌طلب ایالت کاتالونیا تظاهرات کردند.

به نقل از رویترز، مقام‌های اسپانیایی گفتند که ۸۰ هزار نفر در تظاهرات مادرید شرکت کردند، اما حزب مردمی که در جایگاه اپوزیسیون قرار دارد، شمار معترضان را حدود یک میلیون نفر اعلام کرد.

به گفته مقام‌های اسپانیایی، همچنین ۶ هزار نفر در بارسلونا، ۳۰ هزار تن در گرانادا و ۵۰ هزار نفر نیز در شهر سویل تظاهرات کردند. علاوه بر این، تظاهرات مشابهی در شهر‌های مالاگا، پالما و والنسیا برگزار شد.

دولت موقت اسپانیا روز پنجشنبه به توافقی با حزب جدایی‌طلب «خونتس» در کاتالونیا دست یافت تا بتواند دولت جدید را تشکیل دهد. یکی از مفاد اصلی این توافق عفو کسانی است که در سال ۲۰۱۷ برای جدایی کاتالان از اسپانیا تلاش کردند.

این توافق موجب نارضایتی گسترده در میان مخالفان محافظه‌کار سانجز شد. آن‌ها سانچز چپگرا را متهم کردند که حاکمیت قانون را قربانی خواسته‌های سیاسی خود کرده است.

آلبرتو نونز فیخو رهبر حزب مردمی در تظاهرات یکشنبه گفت: تا زمانی که انتخابات جدید برگزار نشود ساکت نخواهیم شد.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پرچم‌های اسپانیا و اتحادیه اروپا در دست داشته و پلاکارد‌هایی داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: به قانون اساسی احترام بگذارید.

سوسیالیست‌ها پس از انتخابات ماه ژوئیه مذاکراتی را با احزاب چپ افراطی مانند سومار و احزاب جدایی طلب کاتالونیا، باسک و گالیسیا آغاز کردند تا با جلب حمایت آن‌ها بتوانند اکثریت پارلمان را به دست آورند.

سانچز با جلب حمایت خونتس و حزب ملی‌گرای باسک اکنون اکثریت مطلق در پارلمان ۳۵۰ نفری اسپانیا را در اختیار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۲ آبان ۱۴۰۲
جدایی طلبی زوری نمیشه
آخرین اخبار