در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هایکو، وجه تغزلی کلمه در شعر است

یک نویسنده گفت: معتقدم هایکو آن وجه تغزلی کلمه در شعر است و در موجزترین ترکیب خود باید تصویر بسازد.

صدیقه حسن زاده نویسنده و پژوهشگر با اعلام این خبر که کتاب هایش را به صورت اختصاصی با نشر چکانه منتشر می‎ کند از انتشار دو کتاب جدید هایکو‌های کفشدوک خانم و معبر جانان خبر داد و گفت: به زودی سه کتاب دیگر در ژانر فیلمنامه نیز از همین نشر روانه بازار کتاب می‌شود. 

این پژوهشگر حوزه تئاتر و سینما در خصوص کتاب‎های منتشر شده اش گفت: کتاب هایکو‌های کفشدوزک خانم شامل ۸۵ قطعه هایکو است که بین سال‎های ۱۳۸۹ تا سال ۱۴۰۲ سروده شده است این هایکو‌ها رویکردی فلسفی و عاشقانه دارد و با بهره از ظرفیت‎های هایکو، داستان‎هایی کوتاه را به تصویر می‎کشد. 

حسن زاده ادامه داد: معتقدم هایکو آن وجه تغزلی کلمه در شعر است. کلمه در موجزترین ترکیب خود باید تصویر بسازد و این یعنی سینمای کلمات در کالبد شعر.

نویسنده فیلمنامه معبر جانان در خصوص انتشار فیلمنامه هایش توضیح داد: در طی دو سال اخیر چند فیلمنامه سینمایی نوشته ‎ام که با توجه به سیاست‌های نشر چکانه در حوزه ادبیات سینما و تئاتر و اعلام آمادگی این نشر فیلمنامه‌ها را به نشر چکانه سپردم.

حسن زاده افزود: معبر جانان؛ روایت زنانه از هشت سال جنگ تحمیلی است که در قالب طرح داستان مستقل سه هم رزم، که از اولین روز‌های آغاز جنگ در مناطق مرزی حضور داشته اند؛ گریزی دارد به زندگی و بی تابی‎های شیرزن خطه‎ی کرمانشاه، فرنگیس حیدرپور برای مرز و بوم ایران. این کتاب فیلمنامه‌ای در ژانر دفاع مقدس با رویکردی اجتماعی است که سعی دارد سال‌ها بعد از پایان جنگ تحمیلی ناگفته‌های نسل جنگ را از نگاه زنان سه نسل به تصویر بکشد.

این نویسنده همچنین از انتشار سه کتاب دیگر در ژانر فیلمنامه خبر داد و افزود: ملاقات در ساعت ۱۳: ۱۳ دقیقه و آلاجایوپ دو فیلمنامه دیگر است که در ژانر سینمای اجتماعی و معناگرا و شیلان در ژانر سینمای نوجوان و خانواده در دست تولید است و نشر چکانه به زودی این کتاب‌ها را راهی بازار خواهد کرد. 

وی همچنین گفت که در حال رایزنی با چند تهیه کننده برای تولید فیلمنامه هایش است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار