طبیعت زیبای دنا در زمستان

رشته‌کوه دنا، در استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌ که یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود.

رشته‌کوه دنا، در استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌است و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود رشته‌کوه دنا ۵۲ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد و بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از ۴۰۰۰ متر در ایران به این رشته‌کوه تعلق دارد.

این رشته کوه را می‌توانیم به‌عنوان بزرگ‌ترین و بلندترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس بشناسیم.

این رشته کوه از گردنه بیژن به ارتفاع ۳۲۰۰ متر تا گردنه مورگل غربی به ارتفاع ۴۱۰۰ متر ادامه دارد و دارای ۱۸ قله بالای ۴۰۰۰ متر است، بلندترین قله رشته دنا و همچنین رشته بزرگ زاگرس قله قاش مستان یا بیژن ۳ است.

قلل دیگر این رشته از گردنه بیژن به ترتیب عبارتند از: بَرد آتش، سی چان ۱، ۲ و ۳، حوض دال، کرَ سُمی شرقی، کَر سُمی غربی، تنگه راه (حرا)، بیژن ۱ (ماش)، کپیری، بیژن ۲ (برج آسمانی)، قِزِل قُله، هِرم، کیخسرو، بن رو، بیژن ۳ (قاش مستان)، قبله، مورگل، مورگل غربی (پازنک)، مورگل شمالی است.

در جناح مرکزی دنا، قله مورگل نیز از محور روستای کرمی در کنار جاده یاسوج، میمند می‌توان در مسیر رودخانه کره تا نومون اول رسید و از مسیر تنگ زولدون از دیواره زیر قله صعود کرد و ابتداء به قله کل گردل رسید و سپس به سمت شرق و از روی خط الرأس اصلی حرکت نمود و به قله مورگل (دومین قله دنا) به ارتفاع ۴۴۲۵ متر رسید. از دیگر قله‌هایی که در جبهة مرکزی قرار دارند و از جنوب و از مبدأ سی‌سخت می‌توان به آن‌ها صعود کرد سی‌چانی و برد آتش هستند که از دو مسیر گردنه بیژن و دره‌سی چانی قابل دسترسی اند که در مدت یک روز می‌توان به آن‌ها صعود کرد.

 

طبیعت زیبای دنا در زمستان

طبیعت زیبای دنا در زمستان



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
الان در پاییز هستیم
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۷:۱۳ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
عکس سرتیتر خبرتون مال اورسته نوابغ!
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۶:۳۲ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
سلام، ماشاءالله جل جلاله بنازم به زیبایی های خدا اینقدر زیبا آفریده.